Myndighederne kaldte elbil-rapporten “følsom”. Rapport, der konkluderer, at benzin- og dieselbiler burde skrottes med det samme, blev begravet med det samme.
En rapport om elbiler har i flere år ligget skjult i de schweiziske myndigheders arkiver.
Rapporten vurderede, at op mod ni ud af ti benzin- og dieselbiler burde tages ud af trafikken med det samme for miljøets skyld.
Ifølge dokumenter fra den schweiziske regering blev rapporten stemplet som “følsom”. Det skete, kort efter at konklusionerne lå klar.
Schweiz skjulte forskning om elbiler og CO2-udledning
Undersøgelsen blev bestilt og betalt af de schweiziske myndigheder. Projektet kostede cirka 1,2 millioner svenske kroner, svarende til omkring 800.000 danske kroner.
Det skriver Republik.
Rapporten analyserede bilers samlede livscyklus. Det inkluderer både produktion og skrotning samt bilens kørsel. Den viste, at miljøet i langt de fleste tilfælde ville være bedre stillet, hvis fossildrevne biler blev udskiftet med elbiler – uanset bilens alder og stand.
Men konklusionerne blev aldrig offentliggjort.
Ifølge det uafhængige medie Republik valgte myndighederne aktivt at holde rapporten hemmelig. Interne beskeder afslører, at rapporten blev vurderet som “politisk følsom”.
Frygt for kritik og elitisme
Interne beskeder mellem embedsmænd viser, at man frygtede reaktioner fra offentligheden. Rapportens klare konklusioner kunne ifølge dem “misforstås” og tolkes som “elitære” budskaber.
Blandt andet skrev en embedsmand, at “resultaterne kan blive udlagt, som om vi forsøger at tvinge folk til elbiler”.
Derfor valgte myndighederne at klassificere rapporten og undlade at offentliggøre den. Den officielle forklaring var, at rapporten ikke gav “entydige svar”.
Men den forklaring stemmer ikke overens med rapportens indhold.
Rapporten fastslår, at CO2-belastningen fra benzin- og dieselbiler i næsten alle tilfælde overstiger den samlede påvirkning fra elbiler – selv når produktionen af batterier tages med i regnestykket.
Undersøgelsen viser forskelle på el og fossil – men har begrænsninger
Undersøgelsen tager udgangspunkt i det schweiziske energimix. Schweiz bruger mere olie og gas i sin energiproduktion end f.eks. Sverige. Derfor er rapportens resultater ikke nødvendigvis direkte overførbare til andre lande.
Forskningen bruger også WLTP-standarden som grundlag. WLTP kritiseres ofte for at undervurdere reelle brændstofforbrug i almindelig kørsel.
Undersøgelsen ser kun på CO2-udledning og ikke på lokale forureningsfaktorer som NOx og partikler. Alligevel vurderer forskerne bag, at elbiler er markant bedre for miljøet over en bils fulde levetid.
Elbiler har højere CO2-aftryk ved produktion, men det udlignes hurtigt, så snart bilen bruges. Ifølge rapporten sker det allerede efter få års brug – ofte efter mindre end 50.000 km.
Kan have konsekvenser for politik og bilmarked
Afsløringen af den skjulte rapport kan få politiske konsekvenser i Schweiz. Flere partier kræver nu, at undersøgelsen offentliggøres i sin helhed.
Også miljøorganisationer reagerer. Flere kalder det problematisk, at forskning med potentielt stor betydning for klimapolitik er blevet tilbageholdt.
Rapporten sætter også fokus på debatten om, hvornår det giver mening at udskifte sin benzin- eller dieselbil med en elbil.
Boosted har tidligere beskrevet, hvordan elbiler heller ikke er hellige. Faktisk konkluderer en ny EU-støttet rapport, at elbilerne – modsat hvad mange tror – også sviner. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]