Autobahn-missiler: De hurtigste biler fra Tyskland

Sammenlagt kan de nå hastigheder over 2.000 km/t. Her ser vi nærmere på de hurtigste biler fra Tyskland. 

Tyskerne var ikke bare først med bilen, over tid har de også skabt en række af verdens hurtigste og mest luksuriøse biler. Og ikke bare fordi de tyske bilister på udvalgte strækninger af landets motorvejsnet må køre så hurtigt, deres biler overhovedet kan.


Men de bilfabrikker kan altså meget mere “bare” at bygge biler, der kører stærkt i lige linje. De kan også gå stærkt rundt i sving for den sags skyld.

LÆS OGSÅ: Derfor får du en bøde for at parkere foran dit eget hus


Nå, men her har vi altså fundet de biler, der går absolut hurtigst og som kan takke deres tyske ophav for det.

PS: Vi har set bort fra konceptbiler for at fokusere på de biler, vi ved kan ramme 321 km/t. Hvorfor lige 321 km/t spørger du måske? Jo, fordi det er 200 mil i timen. Og det synes selv amerikanerne, briterne – og hvem der nu ellers gør hastighed om i mil – er hurtigt.

Audi R8 V10 Decennium – 330 Km/t
Den dyreste Audi R8 nogensinde går 7,6 kilometer på literen, og prisen på et af de blot 22 eksemplarer skal vi vist slet ikke spørge om. Den 5,2-liters centermonterede V10-motor skyder R8’eren hele vejen til en tophastighed på 331 km/t.

Foto: Audi AG

Mercedes-AMG CLK LM – 334 km/t
Er egentlig en racerbil bygget til 24-timers løbet i Le Mans, men Mercedes sendte også nogle civile udgaver på gaden. Hvilket betyder 6-liters suge-V12. Ja, præcis.

Et udyr der er i stand til at ramme 334 km/t på toppen. Bygget på samme platform, som McLaren byggede deres F1-monster op efter, skulle der være bygget 25 biler, for at Mercedes kunne leve op til homologiserings-bestemmelserne. Men man endte faktisk med at bygge 26 biler.

Foto: RM Sotheby’s

Porsche 911 GT2 RS – 340 km/t
En af de absolut mest hårdkogte maskiner fra Porsches produktionshaller i Stuttgart er så afgjort GT2 RS. Den vanvittige udgave af 991’eren er den nemlig den hidtil kraftigste 911 nogensinde bygget. Motoren er stadig hækvendt, men skruet gevaldigt op i forhold til det mere almindelige 911-program. GT2 RS’eren yder vanvittige 700 hestekræfter fra en 3,8-liters, sekscylindrede boksermotor.

Foto: Porsche AG

Porsche 959S – 340 km/t.
Den afgjort denne artikels alderspræsident. Men det kan ikke tage noget fra 959. Den var, da den kom frem i 1986, enhver Porsche-tilhængers våde drøm. Egentlig var den bygget for at deltage i Gruppe A-rally, men da Porsche var klar med bilen, havde FIA allerede lukket serien ned. Det avancerede firehjulstræk og de 450 hestekræfter gik dog på ingen måde til spilde.

Porsche valgte nemlig at stille til start med bilen i verdens hårdeste rally-løb, Paris-Dakar, som den vandt i 1985. Modellen 959S var udstyret med større turboladere ydede derfor 508 hestekræfter – nok til en topfart på 340 km/t.

Porsche 918 Spyder – 345 km/t
Og det med taget nede! Ja, Porsche 918 Spyder er på alle måder en vanvittig vogn. Det var også på 918’eren, at vi for første gang så en bilfabrikant sådan for alvor gøre brug af hybridteknologien – i hvert fald når det kommer til hyperbiler. Den 4,5-liters V8’er gør den kulfiber-opbyggede tysker i stand til at gå fra 0 til sin topfart på under ét minut.

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Edition – 350 km/t
Ja, vi ved det. Navnet på denne Mercer er næsten absurd langt. Men det kan ikke tage præstationerne fra den. Nærmere tværtimod. Men så igen når man er opkaldt efter en legendarisk Formel 1-chauffør, så skal der virkelig også være noget om snakken.

Hvilket der er. McLaren-samarbejdet gør den vilde Mercedes i stand til at ramme 350 km/t. Og ja, det er tophastigheden uden forrude. Sådan én er bilen nemlig født helt uden.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre