Ifølge statens egne retningslinjer, som Økonomistyrelsen har fremlagt, må de enkelte ministerier bruge næsten 1 million kroner på nye ministerbiler hvert 4 år.
I Danmark er der et rekordstort antal ministerier. Nemlig 25. Men der er 32 ministerbiler.
Og de biler må – i hvert fald i teorien – udskiftes hvert fjerde år. Eller når de har kørt 150.000 kilometer.
Det er helt efter bogen ifølge de retningslinjer, som Økonomiministyrelsen selv fremlagde i februar 2024.
Det er ikke sikkert, at bilerne rent faktisk bliver udskiftet. Men det eneste, der skal til, er en begrundelse og et tilbud på en ny ministerbil.
Reelt er det beløb, hvert ministerie må bruge på en ministerbil sat til 610.000 kroner. Mens elbiler må koste 670.000 kroner.
Men beløbet er uden moms og registreringsafgift. Den slags skal staten selvfølgelig ikke betale til sig selv.
Var det tilfældet, ville prisen uhyggeligt hurtigt nærme sig 1 million kroner. Den seneste opgørelse over ministerbilerne, blev udarbejdet af Økonomistyrelsen i 2022.
Og den viser, at næsten samtlige ministre blæser på alt, hvad der hedder grøn omstilling. Eksempelvis råder staten over mindst én 12-cylindrede BMW 760iL fra 2011. En bil med et officielt gennemsnitsforbrug på 7,5 kilometer literen.
Der er desuden flere eksemplarer af konkurrenten Mercedes S-Klasse i statens flåde af ministerbiler. Det samme gælder Audi A8. Alle tre bilmodeller er af den ‘lange’ udgave.
Ifølge Finansministeriet skal ministerbilerne, når de indkøbes, i udgangspunktet være af den såkaldte energiklasse A+++. Men det er et udgangspunkt der ikke er det papiret værd, det er skrevet på.
Samme ministerie skriver nemlig, at Finansministeriet ‘i særlige tilfælde’ kan godkende biler, der ikke lever op til energiklasse-kravet.
Regeringen behøver altså aldrig at tage hensyn til sine egne regler, som almindelige bilister ellers bliver straffet med høje afgifter for ikke at følge.
Alt andet end elbiler er nemlig belagt med tårnhøje afgifter i Danmark. Og sådan har det nu været i mere end 100 år.
Noget kunne dog tyde på, at man selv inde på Christiansborg er ved at have fået nok af registreringsafgift. Den skal omlægges.
Og står det til skatteminister Rasmus Stoklund (S), skal der være en aftale på plads inden sommerferien.
Det har dog også rejst en del kritik. Nogle eksperter peger nemlig på, at regeringen forsøger at bilde skatteborgerne ind, at især elbiler bliver billigere af den grund. Men det passer ikke. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]