Annonce:

Minister: Bilister skal ikke forbydes at køre over 32 km/t

Efter et fald i antallet af dødsulykker på vejene i Wales, raser debatten England. Flere vil nemlig indføre samme hastighedsgrænse på 32 km/t.

Flere i England ønsker at indføre et forbud mod hastigheder over 32 km/t i byzoner. Debatten om en strengere hastighedsgrænse er begyndt, efter at Wales indførte noget lignende i september 2023.

Ifølge regeringen førte det nemlig til et markant fald i antallet af tilskadekomne i trafikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mellem juli og september 2024 registrerede Wales 410 tilskadekomne i trafikuheld på veje med hastighedsgrænser på 32 km/t og 50 km/t.

Det skriver Auto Express.

Tre af disse uheld resulterede i dødsfald, 90 personer blev alvorligt kvæstet, og resten pådrog sig mindre skader.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Sammenlignet med samme periode året før, hvor hastighedsgrænsen på 32 km/t endnu ikke var indført, er antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne faldet med cirka 100 tilfælde.

Det svarer til en samlet reduktion på 28 procent, hvilket er det laveste antal i Wales’ historie, altså mens der har været biler på vejene i landet.

Faldet i antallet af tilskadekomne har fået mange til at opfordre den britiske regering til at indføre lignende hastighedsgrænser i England og Skotland.

Luca Straker fra organisationen Brake, der arbejder for trafiksikkerhed, mener, at bilisterne skal bremses af et forbud.

– Det er tydeligt, at lavere hastighedsgrænser fører til færre ulykker og færre dødsfald og alvorlige kvæstelser – og det har Wales bevist endnu en gang.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Organisationen opfordrer regeringen i England til at følge Wales’ eksempel og indføre hastighedsgrænser på 32 km/t i byzoner uden undtagelser.

Den walisiske transportminister, Ken Skates, er dog mere forsigtig med at forbinde de lavere hastigheder med det lavere antal dræbte og sårede i trafikken. Særligt fordi fartgrænsen er blevet droppet igen.

Til landets medier siger han, at den walisiske regering vil foretage tre evalueringer for med større grad af sikkerhed at kunne sige, om den nye politik har gjort vejene sikrere.

Annonce:

Oppositionen forholder sig da også skeptisk i forhold til, om det har nogen effekt at tvinge bilisterne til at køre langsommere end knallerter i landet.

Den konservative transportordfører, Peter Fox, påpeger, at tallene ikke fortæller hele historien. Siden indførelsen har hastighedsgrænsen på 32 km/t nemlig været et kontroversielt emne i Wales og resten af Storbritannien.

Kritikere mener, at lavere hastighedsgrænser skaber unødig trafiktæthed, og at regeringen i Wales i stedet bør fokusere på at gøre vejene omkring skoler og sygehuse bedre.

Flere lokale myndigheder er da også allerede gået imod regeringen og har ændret hastighedsgrænsen, så den igen er 50 km/t.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Den britiske regering har ingen planer om at indføre hastighedsgrænser på 32 km/t i England og Skotland. En talsmand for transportministeriet udtaler, at hastighedsgrænser er et lokalt anliggende, da de lokale myndigheder kender deres veje bedre end staten gør.

Herhjemme har regeringen med transportminister Thomas Danielsen (V) fremsat et lovforslag, der forbyder kommunerne at sænke hastigheden på vejene. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Besøg vores annoncører herunder:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også