Et forslag om en ny vejafgift baseret på kørte kilometer for benzin- og dieselbiler i England forsøger at lægge pres på regeringen og finansminister Rachel Reeves.
Et forslag om en ny vejafgift i England er i øjeblikket kilde til ophedet debat.
Forslaget går ud på at indføre en betaling for hver kørt kilometer. Det vil især påvirke ejere af benzin- og dieselbiler.
Presset kommer fra flere kanter herunder lobbyorganet Tony Blair Instituttet, (TBI) der ledes af den tidligere premiereminister Tony Blair.
Det skriver avisen Daily Express.
Helt konkret foreslår TBI, at straffe briterne med en ny vejafgift pr. kilometer. Og det sætter den nye Labour-regering og finansminister Rachel Reeves i en svær situation.
For forslaget fra Tony Blair Instituttet blev allerede fremlagt sidst år. Og TBI vil have bilisterne til at betale, hvad der svare til 6 danske øre pr. kilometer.
Lastbiler skal der betales endnu mere for.
Samtidig presser interesseorganisationen Green Alliance på for en lignende ordning indført. Deres fokus er dog primært på den tunge transport. De ønsker at reducere antallet af lastbiler, der kører på fossile brændstoffer.
I en rapport opfordrer organisationen direkte til at indføre en kilometerbaseret afgift for lastbiler. Afgiften skal ligne de modeller, man kender fra andre europæiske lande som Danmark.
– At reducere udledningen fra lastbiler er afgørende for at nå netto-nul (i CO2-regnskabet, red.), lyder det fra organsitationen.
De peger på, at nul-emissions alternativer, især elektriske lastbiler, skal være en central del af en ny måde at tvinge briterne til at vælge elbiler på.
Fremtiden for vejafgifter i England
For at fremme skiftet til elektriske lastbiler foreslår Green Alliance flere konkrete tiltag. De vil have, at regeringen indfører specifikke mål for salget af elektriske lastbiler.
Lastbilproducenter, der ikke kan sælge nok elektriske biler, skal – ligesom det er med personbiler – straffes med enormt store bøder.
Derudover peger organistationen på behovet for investeringer i kraftig ladeinfrastruktur til tung transport. En reform af den eksisterende afgift på lastbiler er også en del af deres forslag.
I Danmark er der allerede lagt vejafgifter ned over lastbilerne. Og meget tyder på, at det lige om lidt vil ramme folk i personbiler.
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil nemlig have en omlægning af det danske afgiftssystem på plads inden sommeferien. Samtidig advare en ekspert dog om, at bilerne ikke bliver billigere af den grund. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]