Med en ny rapport som rygdækning forlanger en gruppe miljøaktivister nu, at høje biler – så som SUV’er – bliver forbudt i trafikken.
Den stigende andel af SUV’er på vejene har skabt en ny udfordring for trafiksikkerheden.
Det er i hvert fald, hvad en gruppe miljøaktivister hævder i en ny rapport. Det skal særligt være galt med biler som Land Rover Defender, fordi højden på kølerhjelmen forhindrer ejeren i at se ordentligt ud på trafikken.
Tests fra rapporten hævder at tegne billede af et alvorligt problem. I en Land Rover Defender kunne føreren ikke se børn op til fire et halvt år, som stod foran bilen.
Situationen er endnu værre for en Ram TRX. Her forsvandt børn på op til ni år fuldstændigt fra førerens synsfelt.
Det er en direkte konsekvens af bilernes udvikling. Fronten på store biler øger risikoen for alvorlige ulykker i trafikken.
James Nix, køretøjschef hos den miljøaktivistiske orgnaistation Transport & Environment, påpeger det, han synes er problematisk.
– Det er umuligt at se børn stå lige foran nogle af de højeste bilfronter, siger han.
SUV-salget stiger mens sikkerheden falder
Undersøgelsen dækker EU, Storbritannien og Norge. Den viser en klar tendens i bilernes design de seneste år.
I 2010 sidder kølenhjelmen på biler i snit en højde på 76,9 centimeter. I dag er tallet steget til 83,8 centimeter.
Den udvikling følger salget af nye biler. SUV’ers andel er vokset fra 12 procent til 56 procent i samme periode.
Mere end hver anden nye bil i dag er altså en SUV. Det har ændret gadebilledet og trafiksikkerheden markant, mener miljøaktivisterne.
Barbara Stoll fra kampagnen Clean Cities også er bekymret. Hun mener, byerne skal handle for at stoppe tendensen med enorme biler, der optager mere og mere plads.
Organisationer kræver nye EU-regler for bilers størrelse
Over 30 organisationer står nu sammen. De kræver, at EU sætter et loft over højden på motorhjelme senest i 2035.
Forslaget lyder på en maksimumhøjde på 85 centimeter. Det ses som en rimelig grænse at gå videre med.
Organisationerne ønsker også mere retfærdige skatter og parkeringsafgifter. De skal tage højde for bilers vægt og størrelse.
– Et barn bliver dræbt hver dag i trafikken, men alligevel får biler lov til at blive så store, at børn ikke kan ses fra førersædet. Hvordan kan det være i orden?” spørger Barbara Stoll.
Store biler som de nævnte SUV’er fylder meget i landskabet og i debatten. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de er farlige.
Men sådan kan det blive. EU har nemlig gjort en lang række advarsler og alarmer obligatoriske i nye biler. Og det er allerede ved at drive bilisterne til vandvid.
En af dem er Bjarne Woetmann. Til Boosted fortæller han, at han hader sin nye Suzuki så meget, at han har overveje at spørge, om forhandleren vil tage bilen tilbage. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]