Mercedeschef: Vi må ha’ drukket, da vi sagde ja til AMG One


Hvordan får man Mercedes’ bestyrelse til at godkende en Formel 1-bil med nummerplader? Med alkohol mener den administerende direktør.

Når alkoholen går ind, går… en AMG One ud? Det er i hvert fald sådan, at Mercedes’ administerende direktør Ola Källenius mener, det må være foregået, da mærkets bestyrelse gav det vilde hyperbilprojekt grønt lys. Det fortæller han selv i et interview med Autocar.

– For fire år siden kom AMG og Formel 1-holdet til os med idéen. De sagde, de havde fået den fremragende idé at lægge en Formel 1-motor i en gadebil, lyder det fra Källenius som i interviewet fortsætter:

– Jeg er nødt til at tjekke det præcis tidspunkt. Men jeg er ret sikker på, at vi var fulde, da vi sagde ja.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Det er dog ikke verdens største samlebåndsoperation som skal i gang i Tyskland. AMG har fået lov til at bygge 275 biler. Og de er faktisk allesammen udstyret med partikelfiltre. Tro det eller ej. Men ja, AMG One vil – når den kommer – leve op til alle gældende emissionskrav.

Til gengæld tager Mercedes sig enormt godt betalt for besværet. Hver bil koster fra 2,2 millioner euro. I dansk mønt svarer det til 16,3 millioner kr. Med sin 1,6-liters turbomotor og to elmotorer forventes bilen at få over 1.000 hestekræfter. Men at få en racerbil på gaden er ikke noget, man bare gør. AMG One er allerede blevet udskudt flere gange, og ingen kunder har endnu fået leveret noget. Det laver dog ikke om på, at Mercedes allerede for to år siden kunne meddele, at samtlige biler var solgt.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk