Benzin- og dieselbilerne er ikke sรฅ dรธde, som man skulle tro. I hvert fald mener Mercedes-AMG’s direktรธr, at V8-motoren skal ned i endnu flere biler.
Direktรธren hos Mercedes-AMG Michael Schiebe afslรธrer nu, at der er mere end en motor og flere nye bilmodeller med forbrรฆndingsmotorer pรฅ vej.
Det tyske bilmรฆrke vil fortsat bygge flere biler med forbrรฆndingsmotorer. Kunderne til alternativet er der simpelthen ikke.
Meldingen kommer pรฅ trods af bilindustriens generelle bevรฆgelse mod elektrificering. Den tyske gigant vil altsรฅ bygge flere biler med benzinmotorer i den kommende tid.
Bilindustrien globalt arbejder intensivt pรฅ udviklingen af nye elbiler. Men billedet er vendt om.
For bare fรฅ รฅr siden troede snart sagt alle bilmรฆrker, at det ville vรฆre helt slut med forbrรฆndingsmotoren om bare fรฅ รฅr.
I dag stรฅr de selvsamme bilmรฆrker dog i kรธ for at vaske hรฆnder og love deres kunder, at hverken benzin- eller dieselbillen er pรฅ vej ud.
Men det betyder ikke nรธdvendigvis, at bilmรฆrkerne er pรฅ rette spor. Mercedes har eksempelvis taget grueligt fejl med den nye C63 AMG.
I hvert fald bliver kunderne vรฆk, nu hvor bilen er gรฅet fra at have otte cylindre til blot at kunne ‘prale’ af det halve.
Samtidig har Mercedes bekrรฆftet produktionen af to nye, hรธjtydende elbiler under AMG-mรฆrket. Tunerdivisionens fรธrste bud pรฅ egen-udviklede biler.
AMG’s V8-motor: Udvikling og fremtidsplaner
Michael Schiebe, administrerende direktรธr for AMG, forklarer beslutningen. Han ser stadig en fremtid for forbrรฆndingsmotorer. Det skyldes delvist det nuvรฆrende rรฅderum pรฅ flere markeder.
Det er nemlig ikke i alle dele af verden, at politikerne har tรฆnk sig at forbyde forbrรฆndingsmotoren.
Senest har regeringen i USA meldt ud, at det ligefrem skal vรฆre ulovligt at forbyde teknologien. Lรฆs mere om det her.
EU’s planlagte forbud mod salg af nye biler med forbrรฆndingsmotorer trรฆder fรธrst i kraft i 2035. Og her 10 รฅr inden der det forbud stadig ikke mere fast, end at der stadig diskuteres bรฅde lempelser og en eventuel ophรฆvelse.
Schiebe mener da ogsรฅ, at ‘der er et par รฅr tilbage i V8-motoren’.
Han har ikke prรฆciseret, hvor lรฆnge den nuvรฆrende, fire-liters V8-motor vil forblive i produktion. Alt tyder dog pรฅ, at AMG aktivt arbejder pรฅ en helt ny generation af V8-motorer.
I et interview med Car and Driver uddybede Schiebe planerne. Han forklarede, at nรฆste generations V8-motor finder vej ned i flere fremtidige AMG-modeller.
Mercedes’ forbrรฆndingsmotorer: teknologi og modelstrategi
Udviklingen af den nye V8-motor fra Mercedes-AMG har vรฆret kendt internt i virksomheden i flere mรฅneder. Det er et omfattende projekt for ingeniรธrerne i Affalterbach.
Virksomheden undersรธger muligheden for at kombinere motoren med et 48-volt mildhybrid-system.
Det kan integrere en starter i selve gearkassen. Systemet vil kunne levere ekstra kraft ved acceleration og forbedre brรฆndstofรธkonomien.
Michael Schiebe understregede dog, at AMG ikke nรธdvendigvis vil satse pรฅ fuld hybridisering med den nye V8. Der vil altsรฅ stadig vรฆre noget til puritanerne.
Han antyder, at den nye V8-motor vil “holde sig tรฆttere pรฅ sine rรธdder”. Mange frygtede ellers en mere markant elektrificering af V8-platformen. Det ser ikke ud til at vรฆre tilfรฆldet i fรธrste omgang.
Den strategi kan ogsรฅ betyde en forlรฆnget levetid for nuvรฆrende modeller som AMG GT. Mange brancheanalytikere havde ellers antaget, at den model stille ville forsvinde.
Det skulle helt konkret ske, nรฅr AMGs fuldt elektriske biler blev lanceret. Men nu tรธr Mercedes altsรฅ ikke forlade forbrรฆndingsmotoren alligevel.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]