Fremtidens elbiler kan måske lade op automatisk uden menneskelig indgriben. Mercedes-Benz tester nu et rullende laboratorium, der viser, hvordan biler selv finder strømmen.
Mercedes-Benz arbejder på en teknologi, der kan ændre hele måden, elbiler bliver opladet på. I stedet for kabler og stik afprøver mærket nu en elbil, der selv kan koble sig til strømmen – helt trådløst.
Projektet går under navnet ELF – Experimental Lade Fahrzeug og er bygget på en elektrisk EQV-model. Den fungerer som et rullende laboratorium, hvor Mercedes tester alt fra trådløs opladning til robotarme, der automatisk tilslutter bilen, uden at føreren behøver røre en finger.
Med ELF undersøger Mercedes, hvordan fremtidens elbiler skal kunne kommunikere direkte med ladestationer og energinet.
Mercedes-Benz oplader sig selv
Bilen kan både oplades og levere strøm tilbage til elnettet eller et hus via såkaldt dobbeltrettet ladning – også kendt som Vehicle-to-Grid (V2G) og Vehicle-to-Home (V2H).
Men det mest opsigtsvækkende er den trådløse teknologi. Ved hjælp af magnetresonans overfører en plade i jorden strøm til bilen, uden at der bruges kabler.
Testen viser, at systemet kan lade med op til 11 kW – nok til natlig opladning hjemme eller på en parkeringsplads.
Mercedes ser teknologien som et vigtigt skridt mod automatiske og selvkørende bilflåder, hvor opladningen foregår uden menneskelig indblanding.
“Robotiseret og trådløs opladning gør det muligt at skabe fuldautomatiske opladningssystemer, som selvkørende biler kan bruge uden hjælp fra mennesker,” lyder det fra udviklingsafdelingen hos Mercedes-Benz.

Robotarm og megawattladning i elbil
ELF-projektet tester også såkaldt robotiseret konduktiv opladning. Her parkeres bilen præcist over en flade, der automatisk sætter sig i fysisk kontakt med bilens underside.
På få sekunder kan bilen begynde at lade uden kabler eller stik. Ligesom du måske kender det fra din smartphone.
Teknologien gør det muligt at kombinere trådløs bekvemmelighed med effektiviteten fra en fysisk forbindelse. Det betyder, at selv meget store biler – som SUV’er og varevogne – kan lade hurtigt og sikkert, uden at føreren behøver håndtere tunge kabler.
Samtidig tester Mercedes ultrasnabb ladning via MCS-standarden (Megawatt Charging System), der oprindeligt blev udviklet til lastbiler. I ELF anvendes systemet til at undersøge, hvordan batterier og elektronik reagerer på ekstreme ladeeffekter.
Klar til fremtidens selvkørende flåder af elbiler
Ifølge Mercedes er målet at forberede teknologien til en fremtid, hvor biler selv finder vej til opladning og vender tilbage til drift uden menneskelig hjælp.
Det kan gøre flådedrift langt mere effektiv og samtidig reducere behovet for ladestationer med manuel betjening.
Induktiv og robotiseret opladning forventes at blive testet i kommende serieproducerede modeller som GLC og CLA, der allerede er forberedt til dobbeltrettet ladning via DC-bokse.
Mercedes planlægger at lancere sine første tjenester med automatisk opladning i Tyskland, Frankrig og Storbritannien næste år under navnet MB.CHARGE Home. Her kobles bil, strøm og energistyring sammen i ét system, der kan lade automatisk, når strømmen er billigst.
Kilde: Mercedes-Benz

