Efter 2030 vil der ikke være én eneste stationcar tilbage i Mercedes’ modelprogram.
Stationcars er en dødende race. I hvert fald i Mercedes’ modelprogram.
Det skriver det tyske medie Automobilwoche,
Som forklaringen henviser mediet til nogle indsidere på fabrikken i Stuttgart, som mener at vide, at fabrikken hellere vil bruge pengene på elbiler.
CLA Shooting Brake er angiveligt den første model som må ladde livet. Den får efter planen dødsstødet i 2025, hvor der ikke er planer om en efterfølger. Der er heller ikke en stationcar inde i varmen, når det drejer sig om C-Klassens fremtidsplaner.
Den store familieflytter E-Klasse skulle være den bil, der får lov at leve længst som stationcar, mener mediet. Men også den models dage er talte. Modellen fik et mindre facelift i for to år siden, og næste år skulle der være en helt ny model klar.
Den vil, siger Mercedes-insiderne, blive sendt ud til forhandlerne med flere forskellige karosseriformer. Herunder altså også som stationcar. Men altså kun til 2030.
Og så er det altså slut.
Det hele skyldes angivligt, at Mercedes kan se salgstal for stationcars der bare falder og falder. Især på de store markeder som USA og Kina. Her har SUV’en taget over.
Udmeldingen, omend den ikke er officiel, står i skrap kontrast til Volvos mening om stationcars som biltype. I det svenske nægter man nemlig at give slip på biltypen.
Mærkeligt nok overvejer Mercedes tilsyneladende sedanmodeller med ‘ekstra frihøjde’ som en slags erstatning for den døende stationcar. Hvor det praktiske i det skulle være, har vi her på Boosted-redaktionen ikke kunnet opklare.