Annonce:

Mercedes skred – Volkswagen lukker bilfirma helt

Volkswagen Financial Services lukker bilportalen HeyCar i Tyskland og England. Forventninger blev ikke mødt, og omkostninger var alt for høje.

Volkswagen Financial Services (VWFS) lukker nu bilportalen HeyCar. Beslutningen rammer aktiviteterne i Tyskland og Storbritannien. HeyCar blev lanceret i 2017 som en digital platform for bilhandel.

Platformen skulle konkurrere med store spillere som Mobile.de og AutoScout24. Målet var at sælge nye og brugte biler online på tværs af mærker. Flere bilproducenter var involveret fra starten.

Volkswagen, Mercedes og senere Renault var medejere. Den tyske forsikringsgruppe Allianz ejede også en andel. Men forventningerne til platformen blev ikke indfriet ifølge VWFS.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

En talsmand fra VWFS bekræfter lukningen over for fagmedier som Kfz-Betrieb og Automobilwoche. Ledelsen peger på flere grunde til lukningen. Bl.a. blev udviklingen i forbrugernes digitale købsadfærd blev overvurderet.

Samtidig undervurderede man markedsføringsomkostningerne. Man havde også håbet på større deltagelse fra bilforhandlerne. Det skete ikke i tilstrækkelig grad til at gøre platformen bæredygtig.

Økonomiske udfordringer og ejerskifte

Aktionærerne har besluttet ikke at tilføre HeyCar yderligere finansiering. Det bekræftede talsmanden over for Automobilwoche. Selskabet har kæmpet med problemer i flere år.

HeyCar var på et tidspunkt aktiv i Tyskland, Storbritannien, Spanien og Frankrig. En planlagt lancering i Holland i starten af 2023 blev droppet. Det skete samtidig med ansættelsen af en ny administrerende direktør.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I august 2023 lukkede HeyCar sine aktiviteter i Spanien. Det var endnu et tegn på problemerne for bilplatformen. Mercedes-Benz solgte sin ejerandel i maj 2023.

Tidligere på året, i januar 2023, annoncerede HeyCar afskedigelser. I juni samme år blev yderligere medarbejdere afskediget. Selskabets økonomi var under pres.

Volkswagen selv lancerede en separat markedsplads for forhandlere i Tyskland i juli 2023. Det skete blandt andet fordi for få forhandlere brugte HeyCar aktivt nok.

Konkurrence og svigtende forhandlerstøtte


Den nye VW-platform blev udviklet i samarbejde med en sammenslutning af tyske Volkswagen- og Audi-partnere. De partnere indgik senere et samarbejde med den store brugtbilsplatform AutoScout24. Det øgede presset på HeyCar yderligere.

Konkurrencen på markedet for online bilhandel er intens. Etablerede spillere som Mobile.de og AutoScout24 har en stærk position i Europa. HeyCar formåede ikke at opnå det nødvendige fodfæste.

Lukningen i Tyskland vil ske i løbet af maj måned. Nedlukningen i Storbritannien følger i de kommende måneder. Det markerer den endelige afslutning for HeyCars ambitioner.

Beslutningen understreger udfordringerne ved at etablere nye digitale forretningsmodeller. Særligt på et modent marked med stærke, etablerede konkurrenter. Investeringerne og tålmodigheden fra ejerne slap til sidst op.

Volkswagen er ikke de eneste, der på det seneste har måttet opgive meget dyre digitale satsninger. Under coronapandemien blomsterede en lignede portal op, men da smitten aftog, kollapsede forretningsmodellen. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også