Mercedes’ designchef, Gorden Wagener, har afsløret Vision Iconic Concept. Den viser fremtiden for alle mærkets biler med et vildt retro-design og solceller overalt.
Mercedes-Benz’ designchef, Gorden Wagener, har netop afsløret den nye konceptbil, Vision Iconic Concept.
Bilen er ikke bare endnu en showbil. Den er et opsigtsvækkende manifest, der viser, hvordan alle fremtidige biler fra Mercedes vil se ud.
Det skriver Mercedes i en pressemeddelelse.
Den nye Vision Iconic er en stor, to-dørs luksus-coupé.
Den blander styling-elementer fra nogle af mærkets mest ikoniske klassikere med futuristisk teknologi.
Designchef Gorden Wagener beskriver selv bilen som inspireret af “den gyldne æra for bildesign i 1930’erne”.
Wagener kalder selv bilen “en skulptur i bevægelse, en hyldest til tidløs elegance og et udtryk for fremtiden.”
Inspiration fra 1930’erne og Art Deco
Det mest iøjnefaldende ved bilens front er den store, oplyste “Iconic Grille”.
Formen er inspireret af klassikere som W108, W111 og den legendariske 600 Pullman.
Bilens profil er lang og elegant med en lang motorhjelm og en skrånende taglinje, der ender i en buet bagende. Det er en klar reference til den ikoniske 300 SL “Mågevinge”.
Interiøret i Vision Iconic er mindst lige så imponerende som det ydre.
Mercedes har ifølge chefdesigneren ladet sig inspirere af Art Deco-bevægelsen. Målet har været at skabe “lounge-lignende komfort og en helt ny oplevelse af hyper-analog og digital luksus”.
Halmgulv og Zeppelin-instrumentbord
Kabinen er udstyret med en stor bænkesæde, der er betrukket med dybblå velour.
Instrumentbordet er gennemsigtigt og formet som en Zeppelin.
Det mest bizarre er dog gulvet. Det er et håndlavet halm-mosaikgulv, en teknik der stammer fra det 17. århundrede.
På trods af de mange nostalgiske referencer er konceptbilen proppet med den allernyeste teknologi.
Den sigter mod niveau 4 selvkørende teknologi.
Solceller overalt og hjerne-lignende computer
Bilen er udstyret med “neuromorfisk computing”. Det er en ny type computer, der efterligner funktionerne i den menneskelige hjerne. Eller i hvert fald forsøger på det.
Teknologien i den nye computer er ifølge Mercedes 10 gange mere effektiv end nuværende systemer.
Den mest banebrydende teknologi er dog en særlig solcelle-belægning. Den dækker hele bilens karrosseri og bidrager til at oplade batteripakken.
Ifølge Mercedes’ beregninger kan en mellemstor SUV med den solcelle-maling opnå op til 12.000 kilometers ekstra rækkevidde om året – udelukkende fra solens energi.
Og den slags er, så vidt Boosted er orienteret, stadig gratis. Altså hvis man kan få den direkte fra kilden og ikke elnettet.
Mens Mercedes altså nu præsenterer en fremtid med færre knapper og mere avanceret teknologi, er der andre steder i koncernen, hvor man har indset begrænsningerne.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Mercedes’ egen teknologichef, Markus Schäfer, netop erkendt, at kunderne ikke længere er imponerede over store skærme. Han mener, at folk ikke længere gider vise, at de kører elbil.


