Der er nye toner fra Stuttgart. Mens AMG udvikler en ny V8-motor, lover Mercedes at holde liv i topmodellernes V12-motor.
Da Mercedes i sidste uge fremlagde årsregnskabet for 2024, kom der især to meget interessante nyheder frem – hverken V8- eller V12-motoren skal nogen steder.
Faktisk har AMG i Affalterbach fået besked på at udvikle en ny V8-motor. Det var ellers ikke planen for bare ganske få år siden.
I 2023 fik Mercedes C63 AMG ellers en blot 4-cylindret hybridmotor med to liters slagvolumen. Det mente Mercedes var den rigtige vej at gå.
Altså lige indtil de fortrød. For nu forlyder det, at den nye 8-cylindrede motor, der er på vej fra AMG, først og fremmest skal ned i et facelift af C63’eren. AMG vil da også gerne bekræfte, at motoren er på vej. Læs mere om det her.
Noget andet er, at V12-motoren på 6 liter både kan og skal holdes i live ‘på udvalgte markeder’, som Mercedes-toppen beskriver det.
Mercedes lægger sin største motor i modellerne Maybach S600 og den panserede S-Class Guard. Udover det leverer AMG en udgave af motoren til Pagani i Italien.
Men mærket fra Stuttgart er faktisk det eneste fra Tyskland, der overhovedet har V12-motoren på programmet. BMW lagde deres V12’er i graven i 2022, og hos Audi sluttede det med en W12, da den daværende A8 var i 2017 pensionsmoden.
Tilbage hos Mercedes bekræfter de seneste nyheder, at V8-motoren i det mindste er udviklet, så den også lever op til gældende og kommende emissionskrav i Europa.
Det kan lade sig gøre, fordi motoren er udviklet, så den passer til AMG’s første egenudviklede platform nogensinde. Den tyskerne kalder AMG.EA.
Hvordan det står til med Mercedes rækkesekser på 3 liter, kom ledelsen ikke ind på i forbindelse med regnskabet for sidste år. Men fans af den motor kan roligt regne med, at den næppe forsvinder, nu hvor en ny V8-motor er på vej.
Mercedes er i øvrigt ikke de eneste, der holder liv i og kaster ressourcer efter forbrændingsmotoren. Porsche meddelte tidligere på måneden, at man er klart til at bruge 800 millioner euro på udviklingen af forbrændingsmotoren.
Beløbet, der svarer til 6 milliarder danske kroner, skal Porsche bruge, fordi mærkets strategi med elbiler har slået fejl. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: