Den kan rotere om sig selv og leveres med 587 hestekrรฆfter. Alligevel holder kunderne sig vรฆk fra elektriske Mercedes G-Klasse.
Salget af den elektriske Mercedes G-Klasse skuffer. Men bare 1.450 solgte biler er idรฉen en egentlig fiasko for Mercedes.
En Mercedes-chef kalder ifรธlge Handelsblatt den elektriske G-Klasse for “den totale fiasko”.
– Bilen er en total fiasko hos forhandlerne, den er en komplet fiasko.
Den elektriske G-Klasse fik ellers en storslรฅet prรฆsentation. Startprisen ligger pรฅ lidt over 1,5 millioner danske kroner.
Interessen for den elektriske SUV har dog vรฆret yderst begrรฆnset. Det stรฅr i skarp kontrast til de traditionelle udgaver. Versionerne med benzin- og dieselmotorer sรฆlger nemlig langt bedre.
I samme periode er der solgt nรฆsten 9.700 G-Klasser med forbrรฆndingsmotor. Det er syv gange flere end den elektriske variant.
Pรฅ vigtige markeder uden for Europa er billedet endnu mere tydeligt. I Kina er der kun solgt 58 elektriske G-Klasser. I Sydkorea er tallet 61 biler.
Tekniske valg udfordrer G-Klassen pรฅ strรธm
I USA er der endnu ikke leveret et eneste eksemplar af elbilen.
Mercedes hรฆvder selv, at salget er pรฅ vej. Virksomheden รธnsker dog ikke at kommentere pรฅ de oprindelige salgsmรฅl.
Internt i Mercedes synes tilliden til det elektriske projekt at vรฆre endnu mindre. Ifรธlge flere kilder i virksomheden var den elektriske version dรธmt til at mislykkes. Det skyldes blandt andet tekniske valg.
Moderne elbiler bygges ofte med en sรฅkaldt skateboardarkitektur. Det giver god plads og holder vรฆgten nede. Mercedes valgte en anden lรธsning.
Batteripakken blev integreret i et tungt stรฅlrammechassis. Det valg kan have kompromitteret bilens funktionalitet. Isรฆr fordi det er gรฅr udover bilens vรฆgt.
Den tunge konstruktion kan pรฅvirke bรฅde rรฆkkevidde og kรธreegenskaber negativt. Og det kan i sidste ende have skrรฆmt potentielle kรธbere vรฆk.
Som konsekvens overvejer Mercedes nu at รฆndre sine elektrificeringsplaner. Det skriver Handelsblatt.
Oprindeligt skulle den mindre G-Klasse kun have vรฆret elektrisk. Men den svage modtagelse af den store elektriske G-Klasse fรฅr Mercedes til i det mindste at genoverveje den beslutning.
Fremtiden for G-Klassen, og om den bliver primรฆrt elektrisk, virker nu mere usikker end nogensinde fรธr.
Kundernes nuvรฆrende valg peger mod, at mรฆrket fra Stuttgart finder forbrรฆndingsmotorene frem igen.
Mercedes’ svensk-tyske topchef Ola Kรคllenius har da ogsรฅ allerede mรฅtte skrotte lรธftet, om at mรฆrket i 2030 kun vil bygge elbiler. Det er der simpelthen ikke nok kunder til.
G-Klassen pรฅ strรธm er dog ikke det eneste, der skuffer pรฅ chefgangene. Kunderne bliver nemlig ogsรฅ vรฆk fra den 4-cylindrede C63 AMG. Og det forstรฅr cheferne faktisk ikke rigtig. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]