Annonce:

Mercedes kalder elektrisk G-Klasse for en fiasko

Den kan rotere om sig selv og leveres med 587 hestekrรฆfter. Alligevel holder kunderne sig vรฆk fra elektriske Mercedes G-Klasse.

Salget af den elektriske Mercedes G-Klasse skuffer. Men bare 1.450 solgte biler er idรฉen en egentlig fiasko for Mercedes.

En Mercedes-chef kalder ifรธlge Handelsblatt den elektriske G-Klasse for “den totale fiasko”.

– Bilen er en total fiasko hos forhandlerne, den er en komplet fiasko.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Den elektriske G-Klasse fik ellers en storslรฅet prรฆsentation. Startprisen ligger pรฅ lidt over 1,5 millioner danske kroner.

Interessen for den elektriske SUV har dog vรฆret yderst begrรฆnset. Det stรฅr i skarp kontrast til de traditionelle udgaver. Versionerne med benzin- og dieselmotorer sรฆlger nemlig langt bedre.

I samme periode er der solgt nรฆsten 9.700 G-Klasser med forbrรฆndingsmotor. Det er syv gange flere end den elektriske variant.

Pรฅ vigtige markeder uden for Europa er billedet endnu mere tydeligt. I Kina er der kun solgt 58 elektriske G-Klasser. I Sydkorea er tallet 61 biler.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Tekniske valg udfordrer G-Klassen pรฅ strรธm

I USA er der endnu ikke leveret et eneste eksemplar af elbilen.

Mercedes hรฆvder selv, at salget er pรฅ vej. Virksomheden รธnsker dog ikke at kommentere pรฅ de oprindelige salgsmรฅl.

Internt i Mercedes synes tilliden til det elektriske projekt at vรฆre endnu mindre. Ifรธlge flere kilder i virksomheden var den elektriske version dรธmt til at mislykkes. Det skyldes blandt andet tekniske valg.

Artiklen fortsรฆtter efter videoen:

Moderne elbiler bygges ofte med en sรฅkaldt skateboardarkitektur. Det giver god plads og holder vรฆgten nede. Mercedes valgte en anden lรธsning.

Batteripakken blev integreret i et tungt stรฅlrammechassis. Det valg kan have kompromitteret bilens funktionalitet. Isรฆr fordi det er gรฅr udover bilens vรฆgt.

Den tunge konstruktion kan pรฅvirke bรฅde rรฆkkevidde og kรธreegenskaber negativt. Og det kan i sidste ende have skrรฆmt potentielle kรธbere vรฆk.

Mere efter annoncen:

Som konsekvens overvejer Mercedes nu at รฆndre sine elektrificeringsplaner. Det skriver Handelsblatt.

Oprindeligt skulle den mindre G-Klasse kun have vรฆret elektrisk. Men den svage modtagelse af den store elektriske G-Klasse fรฅr Mercedes til i det mindste at genoverveje den beslutning.

Mere efter disse links:

Fremtiden for G-Klassen, og om den bliver primรฆrt elektrisk, virker nu mere usikker end nogensinde fรธr.

Kundernes nuvรฆrende valg peger mod, at mรฆrket fra Stuttgart finder forbrรฆndingsmotorene frem igen.

Mercedes’ svensk-tyske topchef Ola Kรคllenius har da ogsรฅ allerede mรฅtte skrotte lรธftet, om at mรฆrket i 2030 kun vil bygge elbiler. Det er der simpelthen ikke nok kunder til.

Mere efter annoncen:

G-Klassen pรฅ strรธm er dog ikke det eneste, der skuffer pรฅ chefgangene. Kunderne bliver nemlig ogsรฅ vรฆk fra den 4-cylindrede C63 AMG. Og det forstรฅr cheferne faktisk ikke rigtig. Lรฆs mere om det her.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ