Mercedes EQS dumper fælt i ‘elgtesten’


Det kan godt være, den er ny, smart og ‘miljøvenlig’. Men Mercedes EQS har store problemer med at komme uden om en elg.

Det spanske site km77.com har tradition for at udsætte lidt af hvert på fire hjul for ‘elg-testen’. Og det er bestemt ikke alle biler, der kører lige godt igennem sikkerhedestesten, som vores svenske kolleger hos Teknikens Värld ‘opfandt’ i 1980’erne.

En af de biler – der ifølge det spanske site skuffer fælt – er Mercedes elektriske flagskib EQS. Op til 72 km/t følger den elektriske tysker keglernes bane (keglerne skal gøre det ud for elgen som skal undviges). Men for at sætte det hele lidt i perspektiv, så klarer den langt billigere Hyundai Ioniq 5 sig meget bedre.

Vægten er et problem
Den koreanske bil følger fint keglerne op til 80 km/t. Søsterbilen Kia EV6 kan gøre det samme med op til 78 km/t. Retfærdigvis skal det siges, at EQS i sit første forsøg ved 77 km/t kun ramte én kegle. Så testholdet var rimeligt optimistiske på bilens vegne. Men det skulle vise sig kun at blive værre og værre.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Først da spanierne satte hastigheden ned til 72 km/t, kom Mercedesen helskindet igennem. Her kan bilens vægt spille en afgørende rolle. For med sine 2.670 kilo er elbilen tung som et ondt år. Og selvom testbilen er udstyret med en medstyrende bagaksel, var der altså ikke meget hjælp at hente.

Det blev heller ikke bedre, da testholdet strammede bilen op fra komfort til den mest sportlige køreindstilling.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk