Mercedes Citan blev aldrig nogen kommerciel succes. Sรฅ nu trรฆkker tyskerne stikket efter et รฅr med 5.000 eksemplarer af den Renault Kangoo.
Mercedes er i stor stil fรฆrdige med Renault. Tyskerne har lรฆnge luftet รธnsket om at trรฆkke sig fra samarbejdet med franskmรฆndene.
Det skriver Automobilwoche.
Og nu sker det. I fรธrste omgang dรธr den Renault Kangoo-baserede Mercedes Citan. Bilen blev nemlig aldrig nogen succes for mรฆrket fra Stuttgart.
Faktisk havde Mercedes i forvejen meget lidt med Citan at gรธre. Alle modeller – inklusiv mini-bussen T-Klassen, der blev solgt til private, bygges pรฅ Maubeuge-fabrikken i det nordlige Frankrig.
I 2023 solgte Mercedes bare 5.117 eksemplarer af T-Klassen. Det var et fald pรฅ hele 31 procent. Det blev til 23.351 varevogne. Et fald pรฅ 3 procent.
Men det gรธr ondt vรฆrre, nรฅr Volkswagen i samme periode solgte 107.000 eksemplarer af konkurrenten Caddy.
Mercedes har i mรฅndesvis siganleret, at man tager mere og mere afstand fra samarbejdet med Renault.
Men om det ogsรฅ betyder, at den 1,3-liters benzinmotor kaldet M282, der er udviklet i et joint venture med netop franskmรฆndene, udgรฅr, er usikkert.
Pรฅ sin side har Renault slรฅet sig sammen med Volvos kinesiske ejer Geely for at udvikle motorsamarbejdet Horse Powertrains.
Mรฅlet er at bygge adskillige fabrikker bรฅde i Europa og Kina. Fabrikkerne skal ikke kun levere til Renault- og Geely-koncernerne. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]