Mercedes har længe sagt, at EQ-modellerne var på vej ud. Nu ser det rent faktisk ud til at ske samtidig med markante designændringer.
Mercedes har ændret sin navngivningsstrategi for elbiler. Det betyder, at “EQ” ikke længere vil være en separat betegnelse i modelprogrammet.
Dermed udvisker tyskerne linjerne mellem fossil- og elbilerne. Mercedes har ellers tidligere adskilt sine elektriske modeller under netop “EQ”-mærket.
Beslutningen om at droppe “EQ”-betegnelsen følger en tendens, hvor flere bilproducenter genovervejer deres navngivningsstrategier for elbiler.
Audi har også bestemt sig for, at biler af samme størrelse skal bære det samme navn, uanset om bilerne kører på diesel, benzin eller strøm.
Mercedes’ tidligere strategi indebar, at elbilerne var navngivet EQA, EQB, EQC og EQS. Samtidig bevarede benzin- og dieselbiler de kendte modelnavne som A-klasse, B-klasse og S-klasse.
– Vi styrker vores traditionelle klasselogik og vil ikke længere bruge ‘EQ’ i modelnavngivning for nye køretøjer, sagde en talsmand fra Mercedes til Automotive News.
Ændringen betyder, at fremtidige Mercedes-modeller vil blive tilbudt med forskellige drivlinjer under samme modelnavn.
Betegnelserne “EQ Technology” og “EQ Hybrid Technology” vil fortsat blive anvendt til at differentiere henholdsvis rene elbiler og plug-in hybrider.
Strategiændringen fra Mercedes betyder, at der ikke længere er en adskillelse mellem el- og fossilbiler i modelnavngivningen.
Alle modeller kastes derfor ind under den samme “Klasse”-navngivning. Ifølge en talsmand fra Mercedes er mærket dog ikke i tvivl om, at det er vigtigt at bevare dele af EQ-betegnelsen af hensyn til kontinuiteten.
Udover selve navnene på bilerne sagde Mercedes’ administerende direktør Ola Källenius allerede sidste år, at det skal være slut med det alt for eksperimenterende design.
Ifølge topchefen skal alle Mercedes-modeller nu rent faktisk ligne en Mercedes. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: