Mercedes-boss: Derfor kan vi ikke – også – skrotte Kina

Kina og de kinesiske bilkøbere er for vigtige, til at Mercedes kan sige farvel til det store land, siger mærkets direktør.

Mercedes kan godt forlade Rusland, men Kina? Det er alligevel for meget at bede om. Det slog mærkets øverste chef fast, da han for nylig blev spurgt til det.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

I det hele taget er Kina for vigtigt et land for hele bilindustrien, til at bilproducenterne – som det er tilfælde i Rusland – bare kan pakke sammen, mener direktør Ola Kallenius. Han kalder det ‘helt utænkeligt’ at forlade landet.

Ola Kallenius’ kommentar kommer i kølvandet på den tyske kansler Olaf Scholz rådede de tyske virksomheder til at ‘sprede sig’, i det tilfælde at tyskerne forhold til kineserne bliver værre, nu hvor præsident Xi Jinping har strammet sit greb om magten i Kina. Præsidenten har desuden truet med at gå militært ind i Taiwan.

– At bakke ud af Kina, bare fordi noget kan ske, vil være den forkerte beslutning, slår Ola Kallenius fast over for Automotive News Europe.

Reklameblok:



Mercedes sælger da også ekstremt mange biler til kineserne. Af de 520.100 nye biler, Mercedes solgte i tredje kvartal i år, kører 206.800 af dem rundt i Kina.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk