1.360 hestekræfter eller én megawatt. Det er effekten i den kommende AMG GT XX. Lige nu er bilen dog kun et koncept.
Det kan godt være, at en 4-cylindret C63 i hybridform ikke sælger. Men hverken Mercedes eller AMG har opgivet tanken om elektrificering.
Derfor går Concept AMG GT XX hele vejen.
Den yder hele 1.360 hestekræfter. Samtlige muskler kører nemlig ikke på andet end strøm fra nogle nye, kompakte aksialfluxmotorer.
Den samlede effekt svarer præcist til én megawatt. Det er et tal, som indtil for nylig var forbeholdt absolutte hyperbiler. Nu finder det vej til en firedørs coupé.
Den voldsomme effekt kommer fra tre separate elmotorer. Mercedes-AMG har udviklet de nye aksialfluxmotorer i samarbejde med datterselskabet YASA.
Motorerne er markant lettere og mere kompakte end traditionelle radialfluxmotorer i mere almindelige elbiler. Det giver ingeniørerne nye muligheder for at placere dem i bilen.
Selvom AMG GT XX er en konceptbil, er teknologien bag den kommet for at blive. Mercedes har bekræftet, at motorerne vil blive brugt i fremtidige AMG-modeller.
Design uden bagrude med et strejf af C111
Bilens design er markant anderledes end tidligere modeller fra mærket. Bagenden har ingen bagrude, hvilket giver et meget rent og lukket udtryk.
Fra siden og bagfra kan designet minde om en blanding af Porsche Taycan og Polestar 4. Og sådan har ingen set en Mercedes før. I hvert fald ikke på offentlig vej.
Fronten og den meget orange lak med stjernemønster er inspireret af det klassiske C111-koncept fra 1970’erne. Det skaber en bro mellem fortid og fremtid.
Selv set fra siden er ligheden med andre mærker tydelig. Nogle vil se klare Porsche-træk i silhuetten.
Designet er dog et skridt i en ny retning sammenlignet med de tidligere elbiler fra Mercedes, som EQ-serien.
Tophastighed og “lynhurtig” opladning
Ydelsen er ikke kun teoretisk. Tophastigheden forventes at kunne nå 350 km/t, hvilket er på niveau med mange benzindrevne superbiler.
Et af de mest bemærkelsesværdige punkter er opladningen. AMG GT XX er designet til at kunne håndtere en ladeeffekt på hele 850 kW.
Det betyder, at bilen teoretisk kan lade strøm nok til 400 kilometers kørsel på bare fem minutter. Det er markant hurtigere end noget, der findes på markedet i dag.
Der er dog en væsentlig betingelse. Der findes endnu ikke offentligt tilgængelige ladestandere, som kan levere så høj en effekt.
Man skal dog huske, at det hele kun er en forsmag. Det er langt fra sikkert, at Mercedes gør alvor af tanken. Tyskerne har i høj grad nemlig også skiftet mening om elbiler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]