Ifølge flere ‘insider’-kilder, som det tyske medie Handelsblatt citerer, fortolker Volkswagen og Audi målet om kun at bygge elbiler.
Volkswagen-koncernen har en plan om kun at bygge elbiler i 2033. Eller rettere sagt – det havde de. For nu er den plan smidt i skraldespanden.
Det skriver Handelsblatt.
I stedet hedder det nu, at begge mærker forbliver ‘fleksible’ i forhold til, hvad deres biler skal køre på. Volkswagens øverste chef Kai Grünitz har i den sammenhæng heller ikke villet afvise, at Golf Mk. 8 får et meget langt liv som benzin- og dieselbil.
Det vil i så fald ske sideløbende og samtidig med den kommende Golf 9, som skal udvikles af amerikanske Rivian. Læs mere om det her.
Men Volkswagen-mærkerne lader sig ikke stoppe ved det. Ifølge det tyske medie forventes ledelsen i Wolfsburg i løbet af marts at tage en beslutning om, hvorvidt der også skal laves flere, nye biler med forbrændingsmotorer.
I forbindelse med de første glimt af den kommende elbil ID.1 sagde VW-ledelsen, at den næste T-Roc i rækken bliver ‘den sidste’ med forbrændingsmotor.
Noget tyder da også på, at Volkswagen gør klogt i at spille på flere heste. I sidste uge kunne Boosted fortælle, at EU kan være på vej med et forslag, der udvander det totale forbud mod forbrændingsmotoren fra 2035.
I et såkaldt ‘strategi-dokument’, som avisen Der Spiegel er kommet i besiddelse af, skriver EU-Kommissionen, at man ønsker at ‘udforske mulige fleksibiliteter’ i forhold til forbuddet.
Læs flere artikler efter annoncerne: