Rygtet svirrer: Produktionen af BMW Z4 M40i med manuelt gear og søstermodellen Toyota Supra forlænges angiveligt helt frem til maj måned i 2026.
En ny slutdato er dukket op for BMW Z4. Produktionen af den tyske roadster fortsætter muligvis helt til 2026.
Det gælder især for modellen BMW Z4 M40i med manuelt gear, som deler skelet, skæbne og teknik med søsterbilen Toyota Supra.
Begge biler bygges på den samme samlebånd. Det sker hos Magna Steyr i Østrig. Derfor giver det mening, at deres produktionsplaner følges ad.
Tidligere rygter pegede ellers i retning af, at samlebåndet ville stoppe allerede i år. Helt konkret til oktober. Senere blev det rykket til marts 2026.
Nu tyder nye oplysninger på endnu en forlængelse.
De seneste meldinger, som BMWBlog refererer til, indikerer, at produktionen vil fortsætte frem til maj 2026. Forlængelsen gælder dog angiveligt kun for biler til det amerikanske marked.
Specifikt hvor BMW og Toyota fortsat vil betalpe Magna Steyr for at bygge flere biler, melder historien ikke noget om.
Men det kan hænge sammen med salgstallene. De kommer nemlig positivt bag på i hvert fald BMW. Et øget salg har sandsynligvis fået BMW til at beholde Z4 i længere tid.
Fremtiden for manuelt gear i BMW
BMW forventer, at det manuelle gear forsvinder helt ud af modelprogrammet i 2030. Det kan også have en betydning.
Firmaet forudser muligvis, at salget vil fortsætte. Især fordi bilisterne vil sikre sig de allersidste Z4-modeller med manuelt gear.
Den manuelle gearkasse er kun tilgængelig i topmodellen, Z4 M40i. Den beslutning kan have øget interessen lige netop topmodellen.
Mens BMW forlænger produktionen, er bilens fremtid på længere sigt usikker. Mærket har ikke lovet en efterfølger til den nuværende Z4.
Det står i kontrast til Toyota. De har allerede bekræftet, at der er en afløser for den udgående Supra Mk. V på vej. Læs mere om det her.
En usikker fremtid for Z4-modellen
Salget af sportsvogne og cabrioleter falder generelt år for år. Det kan være en af grundene til BMW’s tøven.
Det er derfor ikke usandsynligt, at BMW vælger at stoppe modellen helt. I hvert fald i dens nuværende form som en roadster med forbrændingsmotor.
For nuværende og kommende ejere betyder det, at bilen måske kan holde sin værdi bedre. En model uden en direkte efterfølger bliver ofte mere eftertragtet på brugtbilsmarkedet.
Tiden må vise, om BMW sender en ny generation af Z4 på gaden. Eller om den nuværende G29-generation bliver den sidste af sin slags.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]