Ifølge Reuters er et salg af Maserati nu reelt på tale, efter at Stellantis har fået konsulenter til at kigge økonomien igennem.
Hvis Stellantis skal klare sig bedre, så bliver det muligvis uden Maserati. Også selvom koncernen ud af til benægter det.
Rygterne om et salg er taget i styrke siden april, hvor Stellantis hyrede konsulentfirmaet McKinsey til en særlig opgave.
McKinsey skulle analysere sig frem til, hvordan amerikanske toldsatser ville ramme både Alfa Romeo og Maserati, der ikke bygger bil i USA.
Stellantis har ellers haft planer om en fuld elektrificering af begge mærker. Det skulle ske med helt nye modelprogrammer. Men begge mærker er den idé lagt i graven igen.
Maseratis økonomiske udfordringer
Og nu skriver nyhedsbureauet Reuters ligefrem, at McKinsey i det mindste har fået besked på at undersøge muligheden for et egentligt frasalg af Maserati.
En talsmand for Stellantis har dog afvist rygterne. I en kort kommentar lyder det; “Med al respekt, Maserati er ikke til salg.”
Afvisningen kommer dog i en tid med store økonomiske problemer for Maserati. Salget er ikke bare faldet markant, det er styrtdykket.
I 2024 faldt Maseratis salg med hele 58 procent. Der blev kun solgt 11.300 biler mod 26.600 biler året før.
Det faldende salg resulterede i et justeret driftstab på 260 millioner euro. Det svarer til knap 2 milliarder danske kroner.
Fremtiden for Folgore-elbilerne
Allerede i februar nedskrev Stellantis en investering i Maserati på 1,59 milliarder dollars. Det er en nedskrivning på cirka 11 milliarder danske kroner.
En del af den store nedskrivning skyldtes “annullering af projekter før lancering”. Det fremgik af selskabets materiale til investorer.
Et af de annullerede projekter er en elektrisk superbil. Den skulle have heddet MC20 Folgore. Maserati aflyste elbilen tidligere i år. Begrundelsen er manglende efterspørgsel fra kunderne.
Det menes ellers, at den elektriske superbil var tæt på at være færdigudviklet. Den var klar til at blive lanceret inden for kort tid.
I 2023 stoppede Maserati produktionen af deres V8-motor. Det var et led i strategien mod en fuldt elektrisk fremtid, som nu ser mere end usikker ud.
Men der findes faktisk også andre bilmærker, som lægger planer om elbiler på is. Og det selvom forretningen objektivt set går meget bedre.
I denne uge kom det således frem, at Ferrari udskyder planerne om yderligere en elbil. Der er – ligesom i Maseratis tilfælde – simpelthen ikke nok kunder, der gider smide penge efter den slags. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]