Annonce:

Medie kalder tysk undersøgelse om elbiler for fupnummer

Tyske International Council on Clean Transportation vil skrotte 8 millioner fossilbiler. Det gavner miljøet, siger de. Men det glemmer elbilenes miljøbelastning, lyder kritikken.

Annonce:

En ny undersøgelse om elbiler og en mulig skrotordning har vakt debat i Tyskland.

International Council on Clean Transportation (ICCT) har foreslået at skrotte 8 millioner forbrændingsbiler som led i en plan om at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren.

Ifølge ICCT’s beregninger vil dette initiativ kunne reducere udledningen fra biltrafikken med 14 procent i 2030, hvilket svarer til en total på 64 millioner tons CO2. Det skal især ske ved at skrotte ældre dieselbiler (dem der er 15 år gamle, red.) og benzindrevne biler (over 25 år, red.).

Undersøgelsen møder dog kritik fra flere sider. Blandt andet har det tyske motormagasin Focus kaldt ICCT’s forslag “vanvittigt”. Mediet mener, at ICCT ikke tager højde for, at elbiler heller ikke er fuldstændig emissionsfrie.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Focus, som Frankfurter Allgemeine Zeitung citerer, udtrykker skepsis med ordene: “Det lyder godt i starten – men i sidste ende er det et fupnummer.”

LÆS OGSÅ: Elbilerne styrtdykker i værdi – her er de største tabere

Ifølge ICCT vil indførelsen af en skrotpræmie koste cirka 35 milliarder euro svarende til 261 milliarder kroner.

Men de argumenterer for, at det vil være en effektiv metode til at mindske de skadelige stoffer fra transportsektoren. Transportsektoren udgør i dag 60 procent af CO2-udledningen i Tyskland, som har den største bilpark i Europa med 49 millioner køretøjer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Den tyske regering har som mål at reducere sine CO2-udledninger med 60 procent inden 2030. Men ifølge ICCT’s beregninger vil den nuværende udvikling føre til, at emissionerne vil ligge på 75 millioner tons CO2. Langt over målsætningen.

Det er ikke første gang, Tyskland overvejer at indføre en skrotpræmie. I 2007 blev der indført en lignende ordning, som kostede fem milliarder euro, men som kun førte til en reduktion i emissionerne på fire procent. Dengang gjaldt skrotordningen biler, der var ældre end ni år.

Daimler Trucks’ direktør, Martin Daum, har tidligere foreslået en årlig stigning i brændstofpriserne som et middel til at fremme overgangen til elbiler. Han mener, at det forslag vil presse endnu flere over i elbiler, end forskellige regninger formår med afgiftsnedsættelser.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Annonce:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også