Med ét ord vil benzinselskab give danske bilister dårlig samvittighed

Foto: Shell/PR

Danske bilister vil fra i dag se noget nyt, hvis de tager kvitteringen med, når de tanker benzin eller diesel på Shells tankstationer.

Det lugter af et forsøg på give danske bilister dårlig samvittighed. Men DCC Energi, der driver Shell-stationerne i Danmark, har en anden forklaring på, at der nu – også – står “CO2-aftryk” på benzin-kvitteringen.

I gennemsnit har hver dansker et samlet CO2-aftryk på ca. 17 tons CO2. En del af dette er fra transport, og det vil vi gerne være med til at synliggøre ved at vise det CO2-aftryk, der følger, når du tanker og bruger bilen, forklarer Søren Møller Maretti, direktør for mobilitet i DCC Energi, i en pressemeddelelse. 

Danske bilister kommer nemlig ikke uden om, at det efterlader et CO2-aftryk at tanke bilen. Men ifølge DDC Energi handler det om at skabe gennemsigtighed og mere synlighed for forbrugerne. Også når det kommer til transporten i hverdagen.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Derfor vil der fra i dag stå C02-aftryk efterfulgt af et specifikt tal, som afhænger af hvor mange liter benzin/diesel, du fylder bilen med. Altså hvis du tanker på en Shell-station I Danmark.

DDC Energis beregninger viser, at en gennemsnitlig bilist, der tanker 1.000 liter 95 oktan-benzin årligt, har et samlet CO2-aftryk fra brændstoffet på 2,77 ton. I en dieselbil vil udledningen være 3,13 ton CO2.

Elbilen efterlader et 0
I pressemeddelelsen nævner DDC Energi ikke noget om det C02-aftryk det efterlader, når elbiler lades op. Boosted har bedt selskabet om en kommentar.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




I en skriftlige kommentar til Boosted oplyser Søren Møller Maretti, at strømmen i ladestanderne på de danske Shell-stationer betragtes som Co2-neutralt. Derfor står der ‘0’ på kvitteringen efter elbilens tur i ladestanderen. 

– Det fremgår fra kvitteringen, at det er nul, når du har ladet på standerne og printer kvitteringen. Udgangspunktet er, at en elbil har nul i CO2-udledning, når vi ser på klassificeringen, og at strømmen på Shell stationer er certificeret grøn strøm.

Foto: Shell Danmark
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk