Med 362 km/t er Brabus Rocket en sindssyg vogn!

“Det næsten svier i ballerne, når de 1.100 Nm lukkes ud til bagdækkene, hvor der kvitteres med et bøffelspark – også selv om farten er over 200 km/t,”. Kom med, når vi kører Brabus Rocket!

Opskriften på en absurd ­rekordbil er sådan set ganske ligetil, hvis du spørger ingeniørerne fra den berømte Mercedes-Benz-tuner, Brabus.


Først ­tager du en Mercedes-Benz CLS 500 (eller en hvilken som helst anden CLS) og splitter den ad ned til det nøgne chassis, skriver Bil Magasinet.

Selve bilen vender vi tilbage til, for motoren er mere interessant; du tager V12’eren fra en SL 600 (eller en hvilken som helst anden Mercedes 600) og splitter den ad.


De 500 standardheste er for lidt til det lyntog, du er i gang med, så ud med krumtapaksel, stempler, knastaksler, og alle øvrige bevægelige dele. Bor nu cylinderne op og øg slagvolumen fra 5.513 til 6.233 cm³, og saml det hele igen med specialfremstillede stumper, som kan klare effektforøgelsen.

De to standardmonterede turboladere er blevet for små, så de erstattes af to skræddersyede møller med dobbelt så stor kapacitet. Samtidig ændres luftrørene mellem turboladerne og V12-motorblokken, så trykket maksimeres.

Den originale motorstyring skiftes ud med en Brabus-enhed, og så boltes hele maskineriet sammen med en forstærket femtrins gearkasse fra Maybach 62. Resultat: 720 hk og 1.340 Nm fra den suverænt kraftigste motor, det tyske biltilsyn TÜV nogensinde har testet. (Dengang 2006)

Keramiske bremseskiver
Tallene i sig selv giver potentiale til en topfart over 300 km/t., men Brabus Rocket, som Brabus har døbt den på én gang smukke og brutale bil på billederne, stopper ikke med at accelerere, før det digitale speedometer viser 362,4 km/t.

Denne hastighed gjorde raketten til verdens hurtigste firedørs bil, da tyskerne testede køretøjet på den 12,6 km lange italienske højfartsbane Nardo i februar 2006.

Af sikkerhedshensyn er Rocket dog begrænset til 350 km/t., når den forlader fabrikken i den nordtyske industriby Bottrup, hvilket ingen købere hidtil har klaget over.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Vil du læse videre? Få fuld adgang på 1 minut

Du har forsøgt at klikke ind på en artikel, der kun er tilgængelig for medlemmer.
Bliv medlem nu og få adgang med det samme - klik her!
Bliv medlem nu!  

Allerede medlem? Log ind herunder: