Formel 1-holdet McLaren fylder ikke kun syntetisk benzin på Formel 1-bilerne. Mærket bruger 29 millioner kroner på 3,8 millioner liter brændstof til resten af flåden.
McLarens Formel 1-biler er ikke de eneste, som kører på syntetisk benzin.
I en netop offentliggjort bæredygtighedsrapport, gør det tidligere britiske bilmærke det klart, at man i 2024 brugte millioner af kroner på syntetisk brændstof til resten af Formel 1-flåden.
Her i blandt lastbiler. Helt konkret skriver McLaren, der sidste år blev solgt til Abu Dhabi, at man sidste år købte Sustainable Aviation Fuel-certificeret brændstof for 29 millioner kroner.
Det svarer til 3,8 millioner liter. En mængde brændstof som McLaren har kunnet køre hele sin flåde af lastbiler, og dele af mærkets flyfragt, på det syntetiske brændstof.
SAF-brændstof fremstilles af affald eller fornybare kilder og kan reducere udledningen med op til 90 procent sammenlignet med almindeligt jetbrændstof, skriver Formel 1-holdet.
Når det så er sagt, stopper McLaren ikke ved brændstoffet. Ifølge bæredygtighedsrapporten er holdet oppe på nu at have genbrugt 37 procent af materialerne fra sidste års Formel 1-bil, McLaren MCL38, bliver genbrugt.
På den anden side er det ikke alt, er det ikke alt, der er røde roser i McLaren-garagen. Holdet riskerer nemlig at stå med en ekstremt stor udgift til det syntetiske brændstof lige om lidt.
Og det er faktisk generelt sådan det ser ud i hele Formel 1-feltet. De første Formel 1-chefer har da også allerede proptesteret over prisen som kaldes ‘latterlig’. Læs mere om det her.
I det hele taget er Formel 1 en dyr fornøjelse. Faktisk så dyr at holdene internt er klar på at bruge millioner – måske endda op imod milliarder – af kroner på at kapre personale fra hinanden.
Senest forlyder det, at Aston Martin trods benægtelser stadig er interesseret i Max Verstappen. Den britiske avis The Independent skrev tilbage i april, at holdet har tilbud den hurtige hollænder hele 2 milliarder kroner i løn.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]