Mazdas nye sekscylindrede rækkemotorer bliver mærkets sidste nye forbrændingsmotorer. Altså måske.
Mazda har netop præsenteret en række nye motor. De har allesammen seks cylindre på række. Nogen kører på benzin, mens andre slubrer diesel. Men selvom Mazda godt ved, hvilke biler der skal have hvilke motorer, så vil mærket ikke helt svare på forbrændingsmotorens videre skæbne.
Det kunne Automotive News i hvert fald ikke få Mazdas europæiske udviklingschef Joachim Kunz til at svare på. Hverken når det kommer til den 3-liters benziner eller 3,3-liters diesel. I stedet svarede Joachim Kunz noget svævende, at ‘Mazda er forberedt på mødet med ‘de strengeste (emissions)-restriktioner’.
Derudover fik udviklingschefen sagt, at Mazda er villig til forsat at udvikle motorerne, så de lever op til samtlige krav fra lovgiverne. Også dieselmotoren. Faktisk er Joachim Kunz sikker på, at den vil kunne leve op til de kommende Euro7-krav, selvom hverken den eller kravene er udviklet helt eller fastlagt endnu.
Hvor potent den tre-liters benziner er, har Mazda endnu ikke villet sige. Men japanerne vil gerne fortælle, at den 3,3-liters dieselkværn yder 251 hestekræfter og 550 Nm i mildhybrid-udgaven.