Manharts farvel til C63 med V8’er har 712 hestekræfter


Mercedes C63 AMG med V8-motor er pensioneret. Heldigvis ser alverdens tunere stadig et lys i den sidste C-Klasse med V8’er.

Det her er ikke nødvendigvis Manharts sidste C-Klasse med V8-motor. Men W205’eren er Mercedes’ sidste C-Klasse-platform med V8’er, og det har tuneren ikke tænkt sig at lade gå ubemærket hen.

Manhart CR 700 hedder bilen, og den er baseret på den nu tidligere stationcar-udgave af C63’eren. Den er bare mere potent end fabriksbilen – noget mere.

LÆS OGSÅ: DEN NÆSTE C63 MÅ NØJES MED 4 CYLINDRE

Artiklen fortsætter efter reklamerne:



Skal vi begynde med motoren? Godt så! Det er stadig AMG’s biturbo-sag på 4 liter med otte cylindre. Men den er heftigt opgraderet. Ydelsen vokser fra 510 hestekræfter og 700 Nm til solide 712 hestekræfter og svimlende 920 Nm. Det gør, at CR700 er i stand til at accelerere fra 100 til 200 km/t på meget bare 5,5 sekunder.

Manhart har kunnet hæve ydelsen, fordi man har læst en ny motorstyringen ind i bilens hjerne af elektronik. Men det er ikke alt. Langt fra faktisk. Turboerne er blevet større, indsugningen er nu lavet af kulfiber, og intercooler samt brændstofpumpen er udskiftet med større modeller.

Skal tåle tæsk
For at mekanikken holder til de ekstra tæsk, har tuneren også finjusteret på den nitrins automatgearkasse – det Mercedes kalder AMG Speedshift. En sportskatalysator med 200 celler og ny downpipe giver motoren friere gennemgang.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Visuelt er der også noget at komme efter. Eller skulle vi sige ‘se på’? Ja, det hele er baseret på den nu udgået W205’er, men i Manhart ser den stadig tiltalende ud, hvis du spørger os.

Især med Manharts  karakteristiske sorte bemaling med guld-stafferinger. De 20″ r Concave One alufælge er svøbt i performance-dæk, som måler 255/30ZR20 foran og 275/30ZR20 bagtil. Man skulle ikke tro, at der ville være plads til en sænkning. Men jo – det sørger nogle nye fjedre fra H&R for.

Mulighederne er mange – ring for pris!
På lige denne CR 700 er Manhart gået temmelig meget amok med kulfiberen ude som inde. Men mulighederne er mange – man kan endda få ‘syet’ sig en stjernehimmel, hvis man er til den slags… og finanserne er sunde nok

Bilens samlede pris er af en sum, du nok skal kontakte Manhart for at få oplyst. Men på tunernes hjemmeside kan du alligevel få en god idé om prisen ved at se på enkeltdelene.

Fælgene løber eksempelvis op i 2.796 euro svarende til 20.800 danske kroner. Mens motorstyringen – eller MHtronik Powerbox-modulet som tuneren kalder det – ikke fås for under 8.099 euro. Med den dagsaktuelle vekselkurs er det lidt mere end 60.000 danske kroner

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billeder af bilen.

Reklame-video:


Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk