Manhart MHX3 er et monster med 635 hk

Når BMW ikke vil, må tunerne træde til. Og netop derfor eksisterer Manhart. MHX3 er tyskernes seneste bøllebil.

Når BMW ikke vil, må tunerne træde til. Og netop derfor eksisterer Manhart. MHX3 er tyskernes seneste bøllebil.

BMW har allerede faceliftet X3 M og X4 M – men det har ikke ligefrem givet mere under hjelmen. Så dem, der ikke kan ‘nøjes’, må søge uden for fabrikken i Spartanburg, USA, hvor de fleste X3’ere skrues sammen.

Også selvom man i første omgang må tage til takke med modellen fra før faceliftet.

Stærkt begrænset antal
Heldigvis er det ikke verdens største opgave. MHX3 600 Manharts bud.Et uhyre baseret på BMW X3 M. Bare med flere muskler og mere visuel pondus. Bilen på billederne er en af bare ti. Derfor kalder Manhart den også Limitid 01/10.



Og her vil den hurtigere nok allerede have fanget, at det betyder, at der altså kommer yderligere ni biler fra Wuppertal, hvor tunerne har hjemme.

Den dobbelte turbo 3,0-liters rækkesekser er blevet tunet, så den yder 635 hk og 785 Nm Det er blevet muligt at hente de 126 heste og 135 Nm yderligere, fordi Manhart læser deres egen MHtronic-software ind i bilens motorstyring. Den samme tur kan tunerne i øvrigt tilbyde den firedørs M3’er, fordi motorerne er de samme.

Må kun bruges uden for Tyskland
Den power-orienterede SUV drager også stor fordel af et nyt, rustfrit udstødningssystem i stål med ventilstyring og fire afgangrør i kulfiber. Hvad angår downpipes kan MHX3-kunder selve vælge om de skal ende ud i racerkatalysatorer med 200 eller 300 celler. Katalysatoren med de 200 celler kan dog kun købes, hvis kunden skriver under på ikke at bruge opsætningen på de tyske veje.

En slags eksporterklæring om man vil.

Som det ses på billederne, er MHX3 600 Limited 01/10 baseret på den præ-faceliftede X3 M. Den mørkeblå indpakning med de grå Manhart-stafferinger ser ikke bare godt ud på BMW’ens muskuløse krop. Det ligefrem klæder den.

For at pifte tingene endnu mere op inkluderer Manhart en pokkers masse kulfiber i handlen. Blandt andet en splitter til fronten, selve indsugningen sideskørterne, den bageste diffuser – ja, selv spejkapperne er i kulfiber. Flere kulfiberstumper finder vi i kabinen, mens alle BMW-logoer er erstattet af tunerens eget.

Gigant-dæk og strammere undervogn
Den tyske tuner har også tilføjet et sæt 22 tommer Alpina-alufælge svøbt i performance-dæk der måler 255/35ZR22 foran og 295/30ZR22 bagtil. Undervognen har fået sig en opstrammer med H&R-fjedre, der sænker bilen med 30 mm, så Bimmeren spiser sving med ekstra skarphed.

Manhart har sat det andet eksemplar af MHX3 600 – altså 02/10 Limitid – til salg på deres facebook-side for euro 118.900 svarende til 884.000 danske kroner. Til sammenligning koster en BMW X3 M fra 1.64 millioner kr. inklusiv afgift, hvis den skal købes af en forhandler herhjemme.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.



Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk