Manhart har tunet… en dieselhakker?!


Den plejer at stå på brølende benzin-V8’ere hos Manhart. Men en tre-liters, dieselhakkende rækkesekser kan også gøre det.

Selvom om tuning af dieselbiler langt fra er noget nyt fænomen, så sker det alligevel sjældent, at de største i branchen kaster sig over biler, som skal tankes med dieseldråber.

Dermed ikke sagt at det ikke sker – for det gør det. Se nu bare Manharts seneste projekt – et bud på en BMW 740d af G11-generationen. MH7 400d kalder de den. Fra fabrikken yder den tre-liters rækkesekser 315 hestekræfter og solide 680 Nm.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Men det har Manhart lavet om på ved at læse et nyt program ind i motorstyringen og udskifte begge turboer med nogle større enheder. Resultatet er 405 hestekræfter og 790 Nm. Det har dog krævet en forstærkning af den otte-trins ZF-automatgearkasse, siger tuneren.

LÆS OGSÅ: Nu koster det 17.500 kr. i bøde, hvis din motorcykel “larmer”

Opgraderingen af gearkassen følger heldigvis med i prisen. Det gør udstødningssystemet til gengæld ikke. I hvert fald ikke, hvis Manhart skal fremstille det. Så er den en ‘special order’.

Det samme er hjulene. Men får du altså også leveret din 7-Serie på massive 22″,  iklædt 295-25-dæk når det er bredest – nemlig på bagakslen. Til sammenligning er standardmonteringen 18″.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af MH7 400d

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk