Annonce:

Mange bilister overraskes af dyrt forbud i trafikken

Mange danskere fรธlger generelt godt med, nรฅr det kommer til love og regler i trafikken. Men et nyt forbud overrasker alligevel.

Et nyt og dyrt forbud i trafikken kommer bag pรฅ rigtige mange danske bilister. I bรฅde Tyskland og Sverige er der indfรธrt nye lovkrav til vinterdรฆk, som kan fรฅ store konsekvenser for de mange danskere, der kรธrer til udlandet i bil.

Forbuddet mod visse typer vinterdรฆk gรฆlder allerede nu, og det er derfor vigtigt, at bilister sรฆtter sig grundigt ind i de nye regler, inden de krydser grรฆnsen.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

I Tyskland er det nu et krav, at vinterdรฆk eller helรฅrsdรฆk er mรฆrket med bjerg- og snefnugsymbolet, ogsรฅ kendt som 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), nรฅr der er vinterfรธre. Dette gรฆlder uanset dรฆkkenes alder.

I Sverige er reglerne lidt anderledes. Her skal vinterdรฆk eller helรฅrsdรฆk have en mรธnsterdybde pรฅ mindst 3 millimeter i perioden fra 1. december til 30. marts, nรฅr der er vinterfรธre.

Fra 1. december 2024 skal dรฆkkene dog ogsรฅ vรฆre mรฆrket med bjerg- og snefnugsymbolet eller vรฆre pigdรฆk.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Dรฆk, der kun er mรฆrket med M+S (Mud & Snow), opfylder ikke lรฆngere kravene i de to lande. Det betyder, at mange danske bilister, der tidligere har kรธrt med M+S-dรฆk, nu skal have nye dรฆk for at overholde lovgivningen.

– Selvom vi i Danmark er vant til, at der ikke er konkrete lovpligtige krav til vinterdรฆk, sรฅ skal man nu i bรฅde Sverige og Tyskland have dรฆk med bjerg- og snefnug-mรฆrket, hvis der er vinterfรธre.

– Og det er fรธrerens eget ansvar at have styr pรฅ de gรฆldende regler, siger Jesper Valentin Lund, konceptchef hos AutoPartner.

Han understreger, at det er vigtigt at holde sig ajour med reglerne, da de kan รฆndre sig fra รฅr til รฅr.

– Generelt er danskerne gode til at sรฆtte sig ind i reglerne. Men skal man til en destination, hvor man har kรธrt til tidligere, kan man nemt glemme at se efter opdateringer. Derfor risikerer mange at blive overrasket, fordi de troede, de havde styr pรฅ reglerne.

Artiklen fortsรฆtter efter videoannoncen:

Udover at opfylde de lovpligtige krav, er det ogsรฅ vigtigt at sikre, at dรฆkkene er effektive i vinterfรธre.

– For at et vinterdรฆk er effektivt i glat fรธre, anbefaler vi, at dรฆkmรธnstret ikke kommer under fire millimeter.

– Det bรธr det af hensyn til sikkerheden aldrig komme, uanset hvad det enkelte lands lovgivning siger. Derudover bรธr man sikre sig, at man kender reglerne inklusive eventuelt nye opdateringer i de lande, man skal kรธre i, siger Jesper Valentin Lund.

Boosted har tidligere skrevet, om hvad det koster at blive taget med de nu forbudt vinterdรฆk i Tyskland. De nye regler har politiet i Tyskland hรฅndhรฆvet siden 1. oktober side รฅr. Og det er en dyr fornรธjelse. Lรฆs mere om det her.

Annonce:
Tak fordi du lรฆste med. Besรธg vores annoncรธrer herunder:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks stรธrste bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver mรฅned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ