Annonce:

Manden bag verdens første Ford Mustang er død

Han kom hjem fra Koreakrigen, fik et job hos Ford og endte med at skabe den første Ford Mustang nogensinde. Harold Sperlich blev 95 år gammel.

Harold “Hal” Sperlich, manden bag den ikoniske Ford Mustang, er afgået ved døden. Sperlich, der var en central figur i bilindustrien, døde i en alder af 95 år.

Sperlich startede sin karriere hos Ford i 1957 efter at have aftjent sin værnepligt i Koreakrigen. Som ung ingeniør forstod han tidligt de skiftende tendenser i det amerikanske samfund.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I begyndelsen af 1960’erne, præget af optimisme og ungdommelig energi, så Sperlich et behov for en bil, der appellerede til den yngre generation.

Sammen med Lee Iacocca, daværende vicepræsident for Ford, begyndte Sperlich at udvikle en sportslig og prisvenlig bil baseret på Ford Falcon.

Resultatet blev Ford Mustang, der blev lanceret i 1964 og blev en øjeblikkelig succes. I sit første år på markedet solgte Mustang over 400.000 eksemplarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Han skabte historie og ændrede bilernes historie, skriver Car and Driver.

Selvom Sperlich var hovedarkitekten bag Mustang, var det Lee Iacocca, der i offentligheden fik æren for bilens succes. Sperlich lod sig dog ikke afskrække og fortsatte med at udvikle nye ideer til Ford.

Han så et behov for mindre, mere effektive biler, der kunne klare sig i tider med økonomisk usikkerhed og stigende brændstofpriser. Dette førte til udviklingen af Ford Fiesta. Sperlich havde også planer om en forhjulstrukket minivan, der kunne parkeres i en almindelig garage.

Sperlichs visioner mødte dog modstand i Ford-ledelsen, og han endte med at forlade virksomheden. Han blev efterfølgende ansat hos Chrysler, hvor han fik mulighed for at realisere sin drøm om en minivan.

Resultatet blev Chrysler Minivan, der revolutionerede bilmarkedet og cementerede Sperlichs plads i bilhistorien.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Sperlich afsluttede sin karriere som chef for Chrysler i 1988. Han forblev dog aktiv i bilindustrien indtil sin død. I 2009 blev han optaget i Automotive Hall of Fame for sine banebrydende bidrag til bilindustrien.

Mustang-manden er ikke den eneste store figur i bilindustrien, som på det seneste er ‘kørt i forvejen’. For lidt mindre end et år siden stod Marcello Gandini, der tegnede den legendariske Lamborghini Miura, af ‘racet’.

Og det er faktisk ikke en overdrivelse. Gandini arbejdede nemlig helt frem til sin død som 85-årig. Kort efter hjertet holdt op med at slå, skulle italieneren have været med til at udvikle planerne om et bilmuseum så langt væk som i Qatar.

Annonce:
Tak fordi du læste med. Besøg vores annoncører herunder:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også