6. juni 2025 kunne Chrysler fejre sit 100 års-jubilæum. Og selvom Stellantis ud af til inisterer på, at der er mindst 100 år endnu, ser det ikke sådan ud.
Historien om Chrysler er historien om et nu 100 år gammelt bilmærke i dyb krise.
Alligevel kunne Stellantis-koncernen, som mærket hører under, finde tid til at markere jubilæet.
Det skete dog ikke meget mere pragt end én enkelt pressemeddelelse fra det amerikanske hovedkvarter.
Her insisterer Stellantis, der netop har fået ny topchef og vil have den tidligere til at aflevere 175.000.000 kroner, godt nok på, at der er mindst 100 år endnu.
Men ude fra ser det bestemt ikke sådan ud. Chryslers modelprogram er det mindste i hele Stellantis-koncernen. Faktisk sælger mærket bare to modeller. Nemlig de ældgamle Pacifica og Voyager, der begge er MPV’er.
Mercedes-sammenlægning var begyndelsen på den nuværende katastrofe
Der skulle have været en tredje. Men tilbage i januar 2025 gjorde Chrysler det klart over for samtlige af sine leverandører, at man skrottede konceptbilen Chrysler Airflow. En elektrisk SUV.
Hvad Chrysler vil med de næste 100 år, er ikke helt sikkert herfra. Men mærkets skæbne kan meget vel hænge i en tynd tråd.
For selvom Stellantis har sagt, at ‘ingen af koncernens 14 bilmærker er til salg’, mere end antydede Carlos Tavares det, før han i december 2024 blev fyret som topchef.
Og i april kom det frem, at koncernen i øjeblikket betaler et eksternt konsulentfirma for at gennemgå hele forretningen. Målet er angiveligt at se på idéen i hvert fald at skære Alfa Romeo og Maserati fra. Måske Chrysler ryger samme vej.
Det er dog ikke kun under Stellantis, at det sejler for Chrysler. Sammenlægningen med Mercedes mellem 1998 og 2007 var også en rigtig dårlig idé.
Afstanden mellem USA og Tyskland var både ledelsesmæssigt og geografisk for stort til, at noget kunne lykkes. Og i maj 2007 blev Chrysler solgt fra til en kapitalfond, der specialiserer sig i at genrejse lukningstruede firmaer.
Det gik an. Men som sig selv overlevede Chrysler LLC. indtil forretningen 1. januar 2014 blev et datterselskab af italienske Fiat.
Den sammenlægning skabte i sig selv Stellantis-koncernen, da FiatChrysler slog sig sammen med Peugeot-Citroen, da forhandlinger med Renault kollapsede i de første dage af 2019.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]