Annonce:

Lukker Maserati? 11 milliarder kroner er forsvundet

Da den nu fyrede direktør Carlos Tavares luftede tanken, afviste Stellantis at lukke Maserati. Men nu mister mærket en planlagt investering på 11 milliarder.

Maseratis fremtid kan hænge i en meget tynd tråd efterhånden. I hvert fald som en del af Stellantis.

Moderkoncernen har nemlig trukket en investering på halvanden milliard euro, der svarer til 11,5 milliarder kroner, tilbage.

Det skriver Autocar.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Overfor investorerne bekræftede Stellantis’ økonomidirektør Doug Ostermann for nylig, at koncernen alligevel ikke vil smide de mange penge efter udviklingen af Maserati.

Yderligere dokumenter afslører, at pengene, som alligevel ikke flyder i Maseratis retning, har fået mærket til at droppe lanceringen af ‘visse projekter’.

Og mens bilmærket ikke går i yderligere detaljer i de dokumenter, der er tilgængelige for offentligheden, menes det at være elbilen MC20 Folgore, som det trængte mærke har lagt på is.

Ifølge Autocar mener Ostermann, at koncernen er nødt til i det mindste at genoverveje, hvordan Maserati skal sende biler på gaden. Og i hvilket tempo.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi er nødt til at erkende, at dynamikken i forretningen, især på det kinesiske marked, og vores forventninger til, hvor hurtigt premium-markedet ville overgå til elektrificering, ikke stemmer overens, bemærkede han.

Maserati har brug for både penge og overbevisende nye modeller, hvis de skal have en chance for at overleve.

Sidste år brændte det italienske mærke sig gennem 260 millioner euro (1,9 milliarder kroner).


Samtidig faldt det globale salg fra 26.600 biler i 2023 til kun 11.300 i 2024. Det på et tidspunkt, hvor Stellantis i forvejen har ondt i økonomien.

Oven på udmeldingen har den italienske fagforening FIM meldt ud, at man straks vil afkræve Stellantis og Maserati nogle svar.

Helt konkret vil fagforeningsfolkene have vished for, hvad der skal ske med mærket, når partnerne mødes den 11. marts.

– På trods af kvaliteten og de højtydende modeller lider mærket under fejl og skødesløshed i forhold til markedsføring. Vi kan ikke længere spilde tiden, siger FIM’s generalsekretær Ferdinando Uliano.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også