Annonce

Loyalitet over for elbiler styrtdykker – 11% vil have benzin

Teslas kunder flygter i stort antal, og loyaliteten er styrtdykket. Ford har nu overhalet Tesla, og 30 procent af de utro kunder skifter tilbage til benzinbiler.

Tesla har set bedre dage. Og i forholdet til kunderne.

En ny undersøgelse viser, at bilmærkets tidligere så stærke kundeloyalitet er faldet med hele 9,4 procent på bare et år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange af de tidligere loyale kunder flygter nu fra mærket.

Det skriver Automotive News på baggrund af nye tal fra analysefirmaet S&P Global Mobility.

Teslas nærmest kult-lignende kundeloyalitet har i årevis været en af mærkets største styrker.

Men den styrke er nu ved at forsvinde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I andet kvartal af 2025 faldt Teslas loyalitetsscore til 58,1 procent. Det betyder, at Ford nu har overhalet Tesla og indtaget førstepladsen med en score på 59,6 procent.

Derfor flygter kunderne fra Tesla

– Tesla er faldet dramatisk, siger Tom Libby, der er direktør for loyalitetsløsninger hos S&P Global Mobility.

Han påpeger, at mærkets score tidligere lå i den høje ende af 60’erne.

Mere efter videoen

Ifølge analytikere er der tre primære årsager til den faldende loyalitet.

For det første har Tesla et aldrende modelprogram. Model 3 og Model Y har været på markedet i mange år uden store ændringer.

For det andet har mærket en meget begrænset produktportefølje med kun to reelle volumenmodeller.

Til sidst peges der på et tab af brandværdi, der ifølge analysen kan forbindes direkte med direktør Elon Musks politiske aktiviteter.

Overraskende tendens: 30 procent skifter tilbage til benzin

Undersøgelsen viser også, hvor de flygtende Tesla-kunder tager hen.

Nogle skifter til andre elbilmærker som Hyundai og Cadillac. Men et overraskende stort antal vender helt elbilen.

Mere efter annoncen

I første halvdel af i år valgte 30 procent af de tidligere Tesla-ejere at skifte til en bil, der kører på fossile brændstoffer.

“Det er overraskende at se det antal, der skifter til benzin,” siger Tom Libby. Det indikerer, at kunderne ikke kun er utilfredse med Tesla, men med elbilen som koncept.

Den faldende loyalitet blandt kunderne kommer i forlængelse af en anden sag, der for nylig ramte Tesla.

Mere efter annoncen

Som Boosted kunne fortælle, bad Elon Musk for nylig om feedback på det sociale medie X, hvilket resulterede i en sand storm af 64.000 klager fra sure kunder.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også