Trods løfter fra den kinesiske ejer Geely om det modsatte, står Lotus’ fabrik i Hethel nu over for en massefyring, der rammer 30 procent af de ansatte.
Et chok ser nu alligevel ud til at ramme den britiske bilindustri.
Lotus planlægger at fyre næsten 400 ansatte på fabrikken i Hethel. Det sker på trods af klare løfter fra ejeren Geely om, at en lukning ikke var på tale.
Det skriver blandt andre Eastern Daily Press.
Helt præcist drejer det sig om 390 ud af 1.300 job. Det svarer til, at 30 procent af medarbejderstaben mister deres arbejde.
I forvejen har der været – og er der fortsat – stor usikkerhed omkring den ellers så legendariske bilfabrik
Fyringerne kommer nemlig i kølvandet på en turbulent periode. For nylig opstod der massive rygter om, at Lotus ville flytte hele sin bilproduktion til USA.
En fabrik ejet af Volvo Cars i South Carolina blev af en kilde, som Autocar citerede, nævnt som det mest sandsynlige for nye hjemsted for det britiske sportsvognmærke.
Men meldingen udløste et ramaskrig i England, hvilket fik Lotus til hurtigt at benægte en forestående lukning af Hethel-fabrikken.
Udenlandske toldsatser og produktionsstop
En væsentlig faktor i situationen er den internationale handelspolitik. Fabrikken i Hethel har efter sigende stået stille siden maj.
Stilstanden skyldes en importtold på 25 procent. Den blev indført under Donald Trumps tid som præsident i USA.
En ny aftale ser dog ud til at ændre på de vilkår. Ifølge oplysningerne vil toldsatserne blive reduceret markant til 10 procent.
Alligevel kommer meldingen om de mange afskedigelser nu. Det rejser spørgsmål om timingen og de egentlige årsager.
Lotus er ejet af den kinesiske bilgigant Geely Holding. De ejer også svenske Volvo Cars. Geely har indtil videre ikke kommenteret på oplysningerne om fyringerne.
Geelys fremtidsplaner for Lotus er uklare
Den manglende kommentar fra Geely efterlader et tomrum. De ansatte og offentligheden mangler svar på, hvad den langsigtede plan er for Lotus i England.
Hethel-fabrikken er ikonisk for mærket. Her er utallige legendariske sportsvogne blevet bygget gennem årtier.
En så markant reduktion i medarbejderstaben vil uundgåeligt påvirke produktionen og udviklingen af fremtidige biler fra den historiske fabrik.
Den nuværende situation står i kontrast til de massive investeringer, Geely ellers har foretaget i Lotus. Den kinesiske ejer har skudt mange penge i udviklingen af helt nye modeller.
Udover de triste nyheder om fyringer og eventuelle fabrikslukninger forlyder det nemlig, at Lotus overvejer at smide en V8-motor i sin mindste bil.
Altså fordi intet andet kan klare nye og strengere emissionskrav. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]