Faiths tur i en lejet Toyota kan have ruineret hende . Et voldsomt haglvejr smadrede bilen, og nu står hun med en regning for skader på 70.000 kroner.
En ung kvinde ved navn Faith står over for et stort erstatningskrav. Biludlejningsfirmaet Enterprise kræver 70.000 kroner af hende.
Kravet kommer efter, at den lejebil, hun kørte i, blev fanget i et kraftigt haglvejr. Skaderne på bilen var omfattende.
Faith skulle til en dimissionsfest i den amerikanske delstat Oklahoma. Da togforbindelserne i USA er begrænsede, valgte hun at leje en bil. Valget faldt på udlejningsfirmaet Enterprise.
På grund af sin unge alder var lejeprisen højere. Den samlede pris for tre dages leje lød på cirka 2.400 kroner.
Enterprise tilbød hende en ekstra forsikring. Den ville koste yderligere 340 kroner om dagen. Faith afslog tilbuddet.
– Jeg har allerede betalt det almindelige gebyr, gebyret for unge lejere, og jeg har ikke tænkt mig at lægge yderligere 340 kroner oveni om dagen, forklarer hun.
Lejekontraktens barske vilkår
På vej til festen blev uheldet en realitet. Et voldsomt haglvejr ramte området, og bilen blev slemt beskadiget. Vejret i Oklahoma og Midtvesten kan være ekstremt og uforudsigeligt.
Da Faith afleverede den beskadigede bil, blev skaderne dokumenteret af begge parter. Der blev taget billeder til forsikringsselskaberne, og alt virkede til at være i orden.
Få dage senere modtog hun regningen for skaderne. Beløbet lød på 70.000 kroner. Faith var skuffet og delte sin historie i en video på sociale medier.
Enterprise vil dog gerne forklare, hvordan de ser på sagen. De henviser til de betingelser, der står i lejekontrakten.
– Faktisk er kunderne økonomisk ansvarlige for skader, der opstår i hele lejeperioden, uanset skyld eller uagtsomhed.
Ligesom hvis de selv ejede lejebilen. Det fremgår af vores lejekontrakt, skriver Enterprise.
Her er forklaringen, siger udlejningsselskabet
Firmaet påpeger, at mange kunder misforstår ansvarsfordelingen. De tror fejlagtigt, at de ikke er ansvarlige for skader, de ikke selv har forårsaget. Det gælder eksempelvis skader fra påkørsler på en parkeringsplads eller naturfænomener.
Enterprise understreger, at de tilbyder valgfrie forsikringsprodukter. De produkter kan i de fleste tilfælde fritage lejeren for det økonomiske ansvar.
På sociale medier har Faith modtaget meget støtte. Mange mener, at kravet er urimeligt, da hun ingen skyld havde i hændelsen.
En bruger skriver støttende:
– Trist for dig. Bilen ville have været lige så beskadiget, hvis den havde stået på parkeringspladsen, fordi haglvejret passerede der.
Det er ikke første gang, at et udlejningsfirma tager voldsomt for sig – eller i hvert fald forsøger på det – når en kunde leverer bilen tilbage.
I november 2024 havnede den internationale udlejningsgigant Hertz i noget af et stormvejr, da man forsøgte at opkræve en kunde et lignende beløb for et ellers ubegrænsede antal kilometer.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]