Annonce:

Le Mans-hold bygger gadebil med 1.000 hestekræfter

Glickenhaus trak sig fra Le Mans i 2023. Men bilen 007s lever videre som vanvittig gadebil med 6,2-liters V8-motor og 1.000 hestekræfter.

Glickenhaus har løftet sløret for den nye Glickenhaus 007s. En gadeudgave af Le Mans Hypercar-raceren, som blev trukket ud af løbet efter 2023-sæsonen.

Glickenhaus lover dog sine privatkunder hele 1.000 hestekræfter til gadebrug.

Manden bag bilen, Jim Glickenhaus, er kendt som filmproducer, bilsamler og passioneret motorsportsentusiast.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I en pressemeddelelse understreger han, at 007s er andet og mere mere end blot en kopi af racerbilen.

Glickenhaus 007s er blevet testet grundigt. Ifølge Glickenhaus “glider den ubesværet gennem bytrafik og sommervarme”.

Det er på trods af dens motorsports-affjedring med dobbelt-wishbone-ophæng foran og pushrod-ophæng bagtil, justerbare krængningsstabilisatorer og en 6,2-liters V8-motor med tørsumpsmørring.

Hestekræfter og moment følges i øvrigt ad. Der er nemlig hele 1.000 newtonmeter at komme efter i den nye gadebil. Alt sammen sendes direkte i baghjulene via en automatiseret manuel gearkasse med syv trin.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selvom aerodynamikken er “Le Mans Hypercar inspireret”, og hjulene er med centermøtrik, og vægten er på lave 1.550 kg, er bilen designet, så den også er ‘praktisk’.

En gadegodkendt racerbil

Det er ifølge amerikanerne nemt at stige ind og ud af bilen. Det skyldes hydraulisk aktiverede sommerfugledøre. Ikke at forveksle med saksedøre der går lige op og ned.

Bilen kan også klare vejbump, da den er udstyret med et system, der hydraulisk løfter fronten. Populært kaldet ‘nose lift’. I mens sørger et “kraftigt” klimaanlæg for komforten i kabinen.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Jim Glickenhaus fortæller, at det er enkelt at gøre bilen klar til banekørsel. Man bruger de indbyggede luft-donkrafte til at hæve den. Derefter skiftes gadehjulene ud med slicks.

Efterfølgende justeres de adaptive støddæmperindstillinger, frihøjden, den aerodynamiske konfiguration og motorstyringen. Så er det blot at trykke speederen i bund.

Resultatet er en markant forvandling af bilens ydeevne. Den øgede downforce tillader 007s at operere på grænsen af det fysiske mulige vejgreb på slicks. Når man er færdig på banen, tager det kun “minutter” at ændre den tilbage til en gadegodkendt opsætning.

Mere efter annoncen:

Glickenhaus 007s er en ekstremt dyr fornøjelse

– 007s handler ikke kun om at ankomme til banen og tape forlygterne til. Det handler om at redefinere track-day-oplevelsen som noget der er mere tilgængeligt, mere spændende og mere givende, lyder det fra bilmærket.

Om det redefinere en tur i supermarkedet for en eller flere danskere er endnu alt for tidligt at sige noget om. Særligt på grund af prisen. Allerede uden afgift og dansk mons koster bilen fra 2,5 millioner dollar. Det svarer til 16,4 millioner danske kroner.

Mere efter disse links:

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også