Svenske Lasse Adolfsson har kørt rundt med den samme nummerplade i 30 år. Men nu har myndighederne bestemt sig for, at den er ulovlig. Den opfordrer til at bryde loven, lyder det.
Lasse Adolfsson fra Uppsala har haft sin personlige nummerplade med teksten RAPIDA i over tre årtier.
Nu har den svenske transportstyrelse truffet en afgørelse, der sætter en brat stopper for det. Myndighederne mener, at nummerpladen kan skabe anstød og sende forkerte signaler i trafikken.
Ifølge styrelsen henviser ordet RAPIDA til høj fart. Derfor har de besluttet at inddrage nummerpladen.
Den 73-årige svensker fik beskeden i et brev, hvor der samtidig stod, at afgørelsen ikke kan ankes.
Transportstyrelsen: “RAPIDA” sender forkert signal
Adolfsson er overrasket over beslutningen. Han registrerede nummerpladen i begyndelsen af 1990’erne og har haft den siden uden problemer.
Pladen skulle ikke signalere fart, forklarer han, men refererer i stedet til hans tidligere arbejde. Han har nemlig i mange år solgt trykpresser under navnet Rapida.
– Jeg synes, det er overmod, siger Lasse Adolfsson til Upsala Nya Tidning.
Han er især utilfreds med, at han ikke har mulighed for at klage. Det mener han er udemokratisk.
Ingen klagemuligheder – og ingen undtagelser
I brevet fra transportstyrelsen står det klart, at afgørelsen er endelig.
Myndigheden har ifølge egne regler ret til at inddrage personlige nummerplader, hvis de vurderes som stødende, opfordrer til uhensigtsmæssig adfærd eller kan misforstås.
Daniel Augustini fra Transportstyrelsen forklarer beslutningen:
– Der er visse typer af hints, som vi ikke mener er de mest hensigtsmæssige at have i trafikken, for eksempel hints om at køre hurtigt, siger han til Upsala Nya Tidning.
Han understreger, at fartovertrædelser ikke er noget, myndigheden ønsker at opmuntre til. I Sverige er nummerplader ligesom i Danmark nemlig statens ejendom.
Mange plader bliver underkendt i Sverige
Transportstyrelsen i Sverige vurderer hvert år ansøgninger om personlige nummerplader. Flere tusinde bliver godkendt, men en del bliver også afvist eller fjernet – både nye og gamle.
Ord, der kan tolkes som seksuelle, politiske eller opfordrende til fart, bliver ofte sorteret fra. Også sprogforbistringer eller ord med flere betydninger kan være årsag til afslag.
RAPIDA falder ifølge styrelsen ind under kategorien, der signalerer fart – selv om hensigten fra ejeren ikke var sådan.
En nummerplade koster tusindvis af kroner
Lasse Adolfsson har betalt for retten til pladen i over 30 år. I Sverige koster en personlig nummerplade omkring 6.200 svenske kroner for ti år ad gangen – svarende til cirka 4.100 danske kroner.
Det betyder, at Adolfsson samlet har betalt over 12.000 danske kroner for pladen gennem årene. Pengene bliver ikke tilbagebetalt ved en inddragelse.
Transportstyrelsen oplyser til UNT, at der ikke er tale om en menneskeret at eje en personlig plade. De understreger samtidig, at de har det endelige ansvar for, hvad der må stå på bilernes nummerplader.
Flere tilfælde af kontroversielle nummerplader
RAPIDA-sagen er ikke enestående i Sverige. Andre eksempler på inddragne plader inkluderer “SEX1”, “GUD” og “FARTEN”.
Også i Danmark har der været og er der fortsat debat om grænserne for personlige nummerplader. De såkaldte ønskenummerplader.
Det er Motorstyrelsen vurderer hver enkelt sag individuelt.
Her har myndighederne grebet ind over for stødende eller ulovlige budskaber. Det viser en aktindsigt, Boosted fik tidligere på året. Læs mere om det her.
Og hvis man synes, de personliggjort nummerplader i Sverige er dyre, er det rent vand i forhold til de danske priser. Her løber en ønskenummerplade nemlig op i 8.000 kroner plus det almindelige gebyr.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]