Den nye elbil, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og mærket vil hellere holde liv i V8- og V12-motorerne i modeller som Revuelto og Temerario.
Lamborghini har ingen planer om at udfase hverken deres V8- og V12-motorer.
Mærkets første elbil, Lamborghini Lanzador, er i sammenombæring udskudt til 2029. I stedet er der fuldt fokus på forbrændingsmotoren i modeller som den nye Revuelto og den nye ‘basismodel’ Temerario.
Det italienske bilmærke lover tilmed, at mani vil gøre alt for at beholde de store motorer længe ‘som overhovedet muligt’.
Det fastslår den teknisk direktør på fabrikken i Italien, Rouven Mohr, over for magasinet CarExpert.
Han er overbevist om, at forbrændingsmotoren endnu ikke har nået sit fulde potentiale.
– Vi mener stadig, at vi har mange idéer, der kan føre forbrændingsmotoren ind i fremtiden, siger han til mediet.
Baggrunden for beslutningen er den følelsesmæssige oplevelse, som bilerne med de store benzinmotorer giver. Noget som elbilerne ikke kommer i nærheden af.
Rouven Mohr mener heller ikke, at man kan fornægte det stærke bånd mellem bilisterne og en forbrændingsmotor.
En elektrisk drivlinje kan ifølge direktøren ikke levere den samme intense oplevelse. Det er den forbindelse, der skal sikre, at mærket fortsat er på toppen, når det kommer til ‘følelser’ i bilernes verden.
Salget slår rekorder for Urus og Revuelto
Trods fastholdelsen af de store motorer har Lamborghini måttet indgå kompromiser. De strenge emissionskrav har ført til udviklingen af hybridteknologi.
Den nye topmodel Revuelto er det måske nok bedste eksempel på kompromissets vej. Her har ingeniørerne formået at holde den ikoniske V12-motor under emissionsgrænsen ved hjælp af en lille bitte smule strøm.
Afløseren for Huracán, som har fået navnet Temerario, har også en hybrid drivlinje. Her udskiftes den tidligere V10-sugemotor dog med en mindre 4,0-liters V8-motor med biturbo.
Interessen for mærkets biler er fortsat enorm. SUV-modellen Urus er udsolgt helt frem til 2026, mens man skal vente helt til 2027 for at få leveret en Revuelto.
I 2024 satte mærket fra Sant’Agata desuden salgsrekord med 10.687 leverede biler. Det er en stigning på 5,7 procent.
Syntetisk brændstof kan redde forbrændingsmotoren
Salget i 2024 var primært drevet af Urus, som stod for 5.662 solgte enheder. Derefter fulgte Huracán med 3.609 biler og Revuelto med 1.406 biler.
Lamborghini har gentagne gange nævnt syntetiske brændstoffer som en mulig redning for forbrændingsmotoren. Det er dog endnu usikkert, om det bliver en del af fremtidsstrategien.
Selvom mærket holder fast i V8- og V12-motorer, har de forpligtet sig til at blive CO2-neutrale i 2050.
Fremtiden i Europa er dog usikker. EU’s foreslåede forbud mod salg af nye biler med forbrændingsmotor fra 2035 kan tvinge Lamborghini til at ændre kurs tidligere end planlagt.
Det afhænger af, om produktionen af syntetiske brændstoffer kan skaleres op i tide. Lamborghini balancerer derfor mellem tradition og fremtidens krav.
Men det er for tidligt at skrotte forbrændingsmotoren på nuværende tidspunkt. Særligt fordi der er flere, der peger på, at syntetiske brændstoffer ikke bare er her, men at de reelt skal bruges.
En af dem af danskeren Gorm Ellegaard. Over for Boosted har direktøren for e-fuel-firmaet Let’s save the world ligefrem et bud på, hvor billigt det syntetiske benzin kan blive. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]