Omsรฆtningen hos Lamborghini slog rekord i 2024. Mรฆrket henter 2,2 millioner kroner pr. bil i omsรฆtning. Bedst gรฅr det for SUV’en Urus.
Indrรธmmet, omsรฆtning og overskud er ikke det samme. Men det er alligevel mange penge, der strรธmmer igennem pr. bil hos Lamborghini.
Hver af de 10.687 biler, Lamborghini fik solgt i 2024, bidrog til omsรฆtningen med svimlende 2,2 millioner danske kroner. Det er altid sket fรธr pรฅ fabrikken i Sant’Agata.
Det italienske bilmรฆrke offentliggjorde torsdag, at omsรฆtningen i det forgangne รฅr landede pรฅ 3,09 milliarder euro, hvilket svarer til cirka 22,8 milliarder danske kroner.
Det skyldes bl.a., at salget steg med hele 5,7 procent i forhold til 2023. Og det, selvom salget af Urus, der faktisk er Lamborghinis stรธrste sรฆlger, gik en smule tilbage.
Virksomhedens driftsindtรฆgter steg med 15,5 procent til 835 millioner euro, hvilket svarer til cirka 6,2 milliarder danske kroner.
Milliarderne vรฆlter ind selvom populรฆr model gรฅr tilbage
Sammenlignet med 2023 er der en stigning i omsรฆtningen pรฅ 16,2 procent. Af det samlede salgstal pรฅ 10.687 biler er de 5.662 Urus-modeller.
Derudover blev der solgt 3.609 Huracรกn-modeller og 1.406 eksemplarer af topmodellen Revuelto. Der blev faktisk ogsรฅ solgt 10 eksemplarer af forgรฆngeren Aventador. Men det skyldes formentlig, at Lamborghini mรฅtte genstarte produktionen. Lรฆs mere om det her.
Den rekordhรธje omsรฆtning kom i hus, selvom Lamborghini i lรธbet af 2024 har lavet hele modelprogrammet om til hybrider.
I 2023 prรฆsenterede den italienske bilproducent Revuelto, der kรธrer pรฅ en V12-motor, og senere lancerede de en hybridudgave af Urus. En bil der nu er udsolgt frem til 2026.
Huracรกn-modellens aflรธser, Temerario, der er udstyret med en V8-motor med dobbelt turbo, blev lanceret i august. Over for Boosted vil Lamborghini i Danmark dog ikke fortรฆlle, om den bil ogsรฅ kommer til Danmark.
Ifรธlge administrerende direktรธr Stephan Winkelmann, oplevede Lamborghini vรฆkst i alle tre af virksomhedens primรฆre markeder.
Over for Reuters lufter direktรธren dog bekymringen for, hvad de toldsatser, som USA vil rette mod biler fra Europa, kommer til at betyde for salget.
En eventuel told fra USA forhindrer dog ikke Lamborghini i at arbejde pรฅ endnu en model. Nemlig mรฆrkets fรธrste rene elbil.
Og selvom den fรธrste er pรฅ gaden i 2029, er forventningerne allerede hรธje. Faktisk mener Stephan Winkelmann, at han vil kunne sรฆlge lige sรฅ mange V8-motoriserede Temerario-modeller som rene elbiler.
Endnu er der ikke offentliggjort en pris pรฅ elbilen, der lige nu gรฅr under navnet Lanzador. Men den fรฅr hele 2.000 hestekrรฆfter.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk