Lamborghini har bygget en bil med 770 hk – uden forrude!


Lamborghinis motorsportsafdeling har udviklet en voldsom roadster uden tag sammen med fabrikkens designafdeling

Lamborghinis nye one-off superbil får nye klæder: Nu ryger taget af, smilet på og kræfterne op.

Bilen er bygget på specifik ordre, og skal hverken have forrude eller tag. Det er altså ingenting, mellem de to førere af bilen, og den luft, der kommer susende med over 200 km/t, skriver Bil Magasinet.

Men det har Lamborghini selvfølgelig tænkt over. Forenden skulle være designet sådan, at førerne ikke får noget at mærke til den luftmodstand, en 6.5 liters V12 uden trykladning med 770 hk kan skabe, når den får lov at gribe fat.



Og gribe fat, får den lov til. Bilen er udstyret med et firehjulstræk som det, du finder på mange af Lamborghinis andre modeller. Der er også fælge med center lock-møtrikker, som er svøbt i Pirelli PZero-dæk.

LÆS OGSÅ: Falsk betjent fanget – forsøgte at stoppe ægte civilpatrulje

Desuden er der ikke megen masse, der skal rykkes. Bilen er nemlig ekstremt let, hvis du spørger Lamborghini. De har ikke fremstillet en konkret vægt, men siger, at bilen er i bygget i kulfiber.

Bilen er bygget af Lamborghinis racerhold, Squadra Corse. Der er altså god grund til at tro, at bilens finner, vinger og lufthuller alle sammen bidrager til et højt niveau af downforce. Vingerne kan også justeres, så de leverer præcis den mængde af luft, som føreren ønsker.

Specialbygget til en anonym velhaver
Bilen er specialbygget til en unavngivet Lamborghini-kunde af Squadra Corse. Kunden har selv været med inde over hele design-forløbet, da det foregik hos Lamborghinis designecenter, Centre Stilo.

Squadro Corse har været aktiv på det seneste års tid, og lavede i sommeren 2020 en produktion på 40 biler ved navn Essenza SCV12. Bilerne havde et tag, 831 hk og var dermed Lamborghinis mest kraftfulde produktionsbil uden trykladning.

Det er dog ikke hver dag Squadra Corse laver en enkelt bil på bestilling. Sidste gang, det fandt sted, hed det SC18, og det var i 2018. Dengang fik bilen et tag, også selvom den også var banefokuseret.



Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk