En Lamborghini-forhandler er blevet taget i en løgn. Det koster nu forretningen 90.000 danske kroner, fordi sagen er endt i et klagenævn, og bilens ejer har fået ret.
En handel med en Lamborghini Huracan endte usædvanligt i det svenske klagenævn, Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Uenigheden mellem køber og bilforhandler udsprang af et løfte om gratis service. Det var, siger køberen, afgørende for at bilen overhovedet skiftede hænder.
Og nu er sagen afgjort til køberens fordel i det svenske retssystem.
Den pågældende Lamborghini Huracan stod til salg på svenske Blocket. I salgsopslaget fremgik det tydeligt, at der fulgte 3 års gratis service med bilen. Bilen, der første gang blev registreret i november 2020, blev solgt i maj sidste år.
Det skriver Motormagasinet.se.
Da ejeren efter et par måneder ville bestille tid til service på sin Huracan, begyndte det løfte dog at give problemer.
Han blev henvist til et Lamborghini-værksted i Stockholm. Her ville man dog overhovedet ikke høre tale om nogen form for gratis service.
Kunden kontaktede derefter bilforhandleren igen. Her lød beskeden nu, at den gratis service kun var gældende i bilens første tre leveår. Den periode var ifølge forhandleren udløbet.
Ejeren af bilen fastholdt dog sit krav med henvisning til annoncetekstens afgørende indflydelse på købet.
Så hvis ikke han kunne fået de gratis service, ville han kompenseres for de penge som et service koster.
Tvist om annonce og aftaleindgåelse
Bilforhandleren afviste i første omgang kravet. De tilbød dog at dække en del af den første service.
I deres svar til ARN skrev forhandleren, at bilisten var blevet informeret, om at serviceaftalen var udløbet.
De skrev også, at der ikke stod noget om et service i købsaftalen. Forhandleren satte desuden spørgsmålstegn ved, om annoncen reelt omhandlede den specifikke bil.
Klagenævnet var dog ikke enig i forhandlerens udlægning. ARN fandt det bevist, at annoncen utvetydigt henviste til den solgte Lamborghini.
Det fremgik klart af annonceteksten, at tre års gratis service var en del af handlen.
Da bilen ikke blev leveret i overensstemmelse med de oplysninger, vurderede nævnet, at der var tale om en fejl. En fejl forhandleren nu må æde.
Anbefalingen fra ARN lød derfor, at bilfirmaet skal punge ud over for deres kunde. Kompensationen skulle dække det fulde beløb, som kunden havde krævet for den manglende service.
Noget der løber op i 138.370 svenske kroner svarende til cirka 95.475 danske kroner.
Tvisten understreger vigtigheden af klar og utvetydig kommunikation ved bilhandler. Specielt når det omhandler dyre sportsvogne som en Lamborghini Huracan.
Underligt nok melder hverken medierne eller ARN-afgørelsen, noget om de andre service, som Lamborghini-ejerne kunne have set frem til i løbet af de 3 år.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]