Læserbil: Ronnies Champagne-Bora

Så finder vi de fine glas frem og lader ‘pagnen flyde! Ronnies eksklusive Bora hører til på business class…

NB: Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, har vi fundet hos vores venner på Bil Magasinet. De rådner nemlig over Max Power-arkivet. Ja, vi havde mange bilblade i Danmark engang for læææænge siden… (i 2005)

Billeder er det småt med, men vi har fundet Ronnies profil på Bilgalleri.dk – her er der godt med billeder af Danmarks mest specielle VW Bora.

Biler fra Volkswagen har altid haft en evne til at virke praktiske og fornuftige frem for tjekkede og eksklusive. Det er imidlertid ikke tilfældet for denne måneds forsidebil. Det, der engang var en kedelig, grå Bora er i dag en champagnefarvet overdådighedskælk med en attitude, der er lige så tjekket, som den er rå.

VW Bora fulgte efter Jetta og Vento. Den blev præsenteret som en lille, lækker 4-dørs Golf, og var også dyrere. Dyrere fordi VW mente, at bilen skulle henvende sig til et mere eksklusivt publikum end Golf’en – og lige præcis hér knækkede snoren. For at hævde, at en fabriks-VW er udstråler luksus er ligesom at kalde Amin Jensen for en fluevægter!


Flymekaniker på busniess class
Én af de dansksolgte Bora’er er imidlertid havnet i hænderne på en 21-årig flymekanikerlærling fra Haslev, som har givet bilen det præg af luksus, som VW-folkene burde have gjort. Måske er det Ronnies smag for business class og frække stewardesser, som har kastet ham ud i et sådan tjekket projekt, måske er det bare en lys ide, som fi k succes. Champagne-Bora’en er i hvert fald vellykket!

“Jeg købte bilen i sommeren 2004,” fortæller Ronnie, mens gutterne knapper et par kolde guldbajere op.

“Og jeg valgte faktisk en Bora fordi vennerne kører VW, og fordi jeg ville have en bil med stor hækvinge!” Men lige netop en stor hækvinge er det eneste, som bilen ikke har fået. Til gengæld er der kræset om så meget andet.

“Bilen havde været skadet da jeg købte den, så det var et godt udgangspunkt at splitte ad og bygge om,” forklarer Ronnie videre.

“Det lyse læder i kabinen er fra en demobil fra Volkswagen, så alt er originalt – selv den integrerede barnestol på bagsædet!” Desværre er anlægget også originalt – en sløv Blaupunkt headunit og intet andet.

“Jeg er på udkig efter noget originalt navigationsanlæg, så det hele kan integreres i instrumentbrættet. Men det koster..!” siger Ronnie og tager sig til hovedet.

Imponerende pladearbejde
Pladearbejdet er imponerende. Motorhjelmen er forlænget ved hjælp af fem forskellige dele, og linjerne i pladen er ført ned i grillen. Det ser sgu ret sejt ud, specielt når de 10.000 K xenonlamper er tændte. Desuden er der brugt oceaner af tid på de fire skærme, som er banket ca. 20 mm ud i hver side. Det ligner en pladesmeds håndværk.

“Det har jeg sgu selv lavet, det der. Med hammer og modhold, hele vejen rundt,” forklarer Ronnie, mens gutterne fi nder en sodavand frem til fotografen, som er ved at gå til af tørst.

“Ja, altså en af mine venner kunne klare at lave skærme selv – og når han kunne, så kunne jeg også! Det tog omkring en dags tid per skærm, men så var det også klaret!”

19″ fælge fra en A8
Og smukt ser det ud – ganske gennemført og lige i øjet, når de voldsomme linjer blandes med fire styk 19” A8-fælge. Det er ikke første gang, vi ser de hjul.
Men netop på Ronnies øse passer de fantastisk sammen med farven, fronten og de kompakte linjer. Inderskærmene har Ronnie dog endnu ikke haft held med at få tilpasset ordentligt, men sådan er det jo, når man blander originale dele med sit eget håndværk.

“Jeg har fjernet lister, svejst huller, og lagt tin i alle svejste samlinger. Skulle det være, så skulle det være.”

Og det skulle det, for Ronnie satte i øvrigt sin helt egen deadline for projektets afslutning. Maleren var booket til en bestemt dato, og dette betød, at Ronnie kun havde tre uger til at lave pladearbejde og ordne skørter og kofangere!

“Fronten er et miks af den originale kofanger og et specielt stykke fra Oettinger. Den originale liste er fjernet, og bunden er lagt ind. Det hele er glattet ud, og derudover er der bygget xenonlygter ind som tågelys,” fortæller Ronnie om Bora’ens cool forende.

Glat røv!

“Bagenden er også en sammenblanding. Her har jeg taget den originale kofanger og påsat et understykke fra Oettinger. Bagklappen er glattet, og bagruden har fået en bred spoiler.”

Og både foran og bagpå er kofangerne selvfølgelig tilpasset de brede skærme i bredden, hvilket i sig selv er en udfordring, hvis linjerne skal harmonere.

Bilens kulør tager udgangspunkt i noget så kedeligt som en original Citroënfarve. Man lægger ikke rigtigt mærke til den champagnefarvede metallak, når bilen er en Citroën Picasso. men på Ronnies Bora er den både diskret og cool på samme tid.

“Ja, faktisk var jeg ikk helt tilfreds, da bilen kom fra maler, for da vi endelig skubbede den ud i lyset, lignede det bare en helt almindelig, trist, sølvgrå VW-farve,” fortæller Ronnie med en slukøret mine.

“Men det var lige indtil jeg så den i den sene eftermiddagssol som den står nu – det hjalp gevaldigt på humøret!”

Dieselhakker der kører tusindvis af kilometer
Det er rimelig vigtigt for Ronnie at være fuldstændig tilfreds med det hele. Med arbejde i Københavns Lufthavn kører han flere tusinde kilometer om måneden i Bora’en, og det er da også årsagen til valg af motor. Og hvem har i øvrigt sagt, at en stylingbil ikke må være dieseldrevet?

“Den er chippet til 148 heste, men derudover har jeg ikke foretaget andet end en lakering at skjoldet i motorrummet,” fortæller Ronnie om maskinen under hjelmen. Det giver fornuftige kræfter til jetsetter-øsen, som trods store ruller sagtens kan følge med feltet.

Det får vi bevist på turen ned til den lokale Pizza-bar, hvor gutterne får cola og ædelse. Hvor faen blev champagnen af? Nå, pyt..!


Reklame: