Læserbil: Eriks Le Mans-blå dækdræber – BMW E39 M5

Foto: M. Ovesen. Tekst: Joanna Wunder - BMW E39 M5 – Bilstein-undervogn – Supersprint-udstødning – hartge split-fælge

Maskulin. Mægtig. Eftertragtet af mange – ejet af få udvalgte. Erik er kommet i tysker-eliten og cruiser i drømmevognen – en af de mest ultimative sportslimousiner på kloden: bmw m5

NB: Davs du! Artikel, du nu skal til at læse, har vi fundet i vores enorme arkiv af danske læserbiler. Artiklen er derfor første gang bragt på tryk i Boosted Magazine nr. 24. Det var i januar 2014.

Vi regner stærkt med, at alle vores kyndige læsere har hørt om en M5 før. Helt fra 1984 har modellen stået for kombinationen af kvalitet, luksus og endeløs køreglæde. Men skulle det ske, at du pludseligt arver mormors formue og får råd til én, vil det sandsynligvis kræve mere end gode overtalelsesevner at få den forsikret, inden du er 30.

Eriks visitkort begynder med dæk og slutter med røg

Og samtidig må du nok købe et par aktier i et brændstof-selskab. Så af disse grunde er M5-modeller som regel forbeholdt folk, som har fået peber til en fødselsdag – men det er måske også først her, man virkelig sætter pris på en solid V8’er? Her er motoreffekten indbegrebet af afdæmpet kaos.


Karosseriet oser måske ikke af sport og ballade, men vent til du hører den! Lyden af den tydelige knurren fra tæt på fem liter tysk galskab fordelt på otte kamre, blandet med en grum og dyb udstødningslyd (især hvis – eller rettere sagt NÅR – man opgraderer til større udstødning) vil gøre dig blød i knæene og stiv andre steder. Du forstår, hvad vi mener.

Hartges splitfælge er klassiske og står i god kontrast til Le Mans-farven.

Erik Barslund var i sine yngre dage kendt for at tæske rundt i det vestjyske i tunede Ford Sierra’er. Men tiderne skifter. Og da mange af Eriks venner kørte BMW, smittede det, og en E36 blev handlet. Alt var fryd og gammen – indtil Erik fik tilbudt en prøvetur i en E39 M5.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Reklame: