Læserbil: Branis Veilside-brede RX-7

Tekst: Bjørn Skjærup Foto: Lasse HD

Den er dansk fra ny, næsten to meter bred og så ligner den en filmstjerne. Vi kører en tur i Branis Mazda RX-7 aka. Hollywood på hjul.

NB: Davs du! Artiklen, du nu skal til at læse, er første gang trykt i Boosted Magazine nr. 21. Det var oktober 2015. 

Mange har sikkert siddet i biografmørket og drømt om at stå med nøglerne i hånden til en bil, der er drønet henover det hvide lærred. De færreste har bare råd til de nøgler.

Der findes dog nogen, som gør noget ved drømmen. En af dem er Branislav, blot kaldet Brani, der forelskede sig i en Mazda RX-7, da Fast and Furious-slænget kom til Japan i filmen ’Tokyo Drift’ fra 2006. Og selv om det ikke er den eksakte bil, så er det dælme tæt på.

Fronten er nærmest et optisk bedrag. Du skal nemlig ikke bevæge dig ret meget til enten højre eller venstre, før bilen folder sig ud i fuld bredde.

Dengang havde Brani en BMW, men drømmen om RX-7’eren kom igen og igen, så med tiden gik jagten ind på at finde den helt rigtige bil. Brani havde nemlig nogle krav til sin filmstjerne.


  – Jeg ville bygge den selv, derfor skulle den stå standard og være venstrestyret, fortæller Brani.

Direkte ab fabrik
Efter nogen tids søgen fandt Brani det perfekte udgangspunkt – en venstrestyret vogn i original stand, som tilmed var købt i Danmark fra ny. Med bilen hjemme kunne Brani begynde på sit egentlige mål. Nemlig at få det originale Veilside-kit hjem fra Japan.

Veilside-kittet giver RX-7’eren helt andre former, og så koster det knaster.

Jocks Bilimport stod for den direkte kontakt til japanerne, så Brani kunne få delene hjem. Men da han endelig stod med de dyrt indkøbte skørter, dukkede den næste udfordring op

  – Det passede overhovedet ikke på bilen. Så jeg måtte lægge en masse ekstra timer i tilpasning, før den stod, som jeg ville have den, fortæller han. Men på kom det, og bilen fik sin daværende candy-gule farve, hvor flakes sørgede for ekstra spil i lakken.

Angående fælgene kiggede Brani på allerøverste hylde, da han valgte dem. De 19” store Savini split-hjul skal nemlig laves på bestilling, hvilket kostede 35 af de helt store sedler.

Fælgdybden nærmer sig det ekstreme. Hvis den da ikke allerede er det. Døm selv.

Den sorte tværgående staffering kommer fra det filmiske forbillede og blev bibeholdt, da bilen skiftede farve.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Reklame: