Læserbil: Andrés 80’er-slæde er proppet med guld og krom

Opel Commodore C

Foto: M. Ovesen Photography

Hvad der startede som et tilfældigt møde i Tyskland, er 12 år senere blevet til et mesterværk indsvøbt i guld, krom og tonsvis lækre detaljer.

André Ravn er i dag 28 år gammel, og han har allerede ejet en længere stribe af unikke ombyggede biler. Men faktisk startede det hele tilbage i 2007, da han skulle en tur til Tyskland for at hente en knallert.

Hos sælgeren stod der en gammel bil under nogle tæpper. Bilen var en af 80’ernes store, tyske helte – nemlig Opel Commodore. André vidste med det samme, at han bare måtte eje den bil – og en uge senere tog han tilbage til Tyskland og kunne kalde sig ejer af en Commodore.

Siden er der sket rigtig meget med bilen, og herunder fortæller René om det omfattende og meget imponerende projekt.

Hvor mange ombyggede biler har du haft før?
“Corsa D GSI OPC Line 2, fede hjul og sænket, tunet til phase 2 fra EDS Motorsport. Og så en BMW E36 318is Class 2 Motorsport Edition (den ville jeg gerne eje igen) og en Opel Vectra C STC OPC Line (stance-line).”

Hvilke tre detaljer på bilen her er du mest stolt af og hvorfor?
“Fælgene er jeg ret glad for. De er speciallavet og nok det eneste sæt i verden (hvad jeg ved og har set). Kabinen er totalt morfar og lækker at sidde i. Den sidste detalje er motoren, hvor den har fået fuld gas med lak, guld og krom.”

Hvem har lavet hvad på bilen?
“Jeg har selv skruet det hele fra hinanden og samlet det igen efter en komplet renovering over fem år. Min far har hjulpet en del med processen, hvor jeg havde brug for flere hænder. Og så er der altid lidt gode venner, der kan fremstille specielle ting, svejse i rustfri, male for mig osv.”

Opel Commodore C Opel Commodore C Opel Commodore C

Hvad var det sværeste ved projektet og hvorfor?
“Det var nok at få soltaget installeret korrekt igen med kabeltrækket. Det krævede endda en omlakering efter første montering, men måtte købe mig til hjælp hos en ældre Opel-kyndig mand (Bent’s auto i Jels).”

Fortæl lidt om valget af det udvendige look som fælge, farven etc.
“Farven var jeg ikke i tvivl om skulle være den samme, som da den kom ud fra fabrikken. Dog er den en anelse anden tone nu her, men stadig grå. Og så fungerer det bedst for mig, at den er enkel og stilfuld, så en lav undervogn skulle der til – og lidt små ændringer som at fjerne lidt dele hist og her. Fælge havde jeg kigget nettet tyndt for. Jeg kørte på lidt Keskin og Steffan fælge, men så begyndte der så småt at dukke flere og flere specialfælge op på nettet, og så var beslutningen truffet – jeg skulle bygge de originale 14” stålfælge om til splitfælge.”

Opel Commodore C Opel Commodore C Opel Commodore C Opel Commodore C

Hvis penge ikke var noget problem, hvad ville du så gøre ved bilen?
“Så skulle der laves en ond drivline med mere power (men så bliver SKAT det næste problem, desværre). Og så nok lidt flere fede sæt hjul at køre på, så man har lidt at skifte med.”

Hvad siger venner og familie til bilen?
“De syntes da, den er fed nok. Jeg har ikke hørt nogen sige noget dårligt om den. Børnene (den ældste) synes, det er sjovt at blive kørt/hentet i skolen i den. Og ellers giver den mange positive kommentarer i bybilledet og på tankstationerne.”

Hvordan kører den?
“Selv om den er sænket RIGTIG meget, så kører den behageligt. Det er nok den bløde kabine, der gør det behageligt. Men der er en del larm i den, så jeg har overvejet høreværn på længere ture.”

Opel Commodore C Opel Commodore C

Kører du i bilen til hverdag?
“Den bliver brugt til stort set alt det daglige, hvis vejret er nogenlunde. Jeg trækker den ikke ud, hvis jeg ved, at det skal regne, da det tager flere timer at pudse alt fint blank og lækkert igen. Jeg bruger den, så ofte jeg kan til/fra arbejde, henter børn engang imellem, kører en tur i fitness, eller bare en aftentur i ny og næ. Ellers kører vi en del rundt til træf i Danmark og Tyskland.”

Hvad er din ultimative drømmebil?
“BMW E36 M3 Leichtbau.”

Hvad er næste projekt for dig?
“Er i gang med at få lavet luftundervogn til den (slow progress). Der skal specialfremstilles en del, og jeg har ikke selv maskinerne til det, så er afhængig af folk – og så går det ikke altid så hurtigt på den front. Ellers lidt små ændringer på udstødningen og har et sæt 14” alufælge liggende på lager, der gerne skulle bygges om til 16” fra med slant lips til 17”. Og en 5 trins gearkasse!” 

Har du fortrudt noget ved projektet?
“At jeg ikke havde lydisoleret hele kabinen. da den var adskilt…”

Opel Commodore C Opel Commodore C

TEKNIKKEN

Opel Commodore C Luksus Sedan 2.5S 1982

Motorens ombygning:
3.0 12V CIH, 286 graders West-speed knast, hydrauliske løftere, 45/40 ventiler, planet 0.8 mm topstykke samt flowoptimeret, længere kædestrammer fra Edelschmeide, Jenvey Heritage Throttle body 45mm, Maxx ECU sport styreenhed, Tomei benzintryksregulator, dBilas indsugningsmanifolde, ESS rustfri udstødnings bananmanifold med titaniums wrap, 24k guldskruer i næsten hele motoren udvendigt.

Udstødning:
ESS rustfri manifold, 2,5” rør hele vejen, gennemstrømningspotte fra turbo-motor.dk, Simons bagpotte med 3” afgang, alt udført i rustfrit materiale.

Gearkasse og drivline:
4-trins gearkasse med elektrisk overdrive til 5. gear.

Undervogn:
KAW fjedre og dæmpere, fjedre ca. skåret halvt over, opkortet fjederben med 40 mm foran, justerbar panhardstang (eBay) sænket ca. 120-140 mm.

Bremser:
Tromler bag, 296 mm massive skiver foran, 2-stemplet originale kalibre

Fælge og dæk:
14” originale stålfælge skåret op, bygget til 3-delt split i 16”, BBS kanter inde/ude med guldskruer, forgyldte centerkapsler, foran 8,5×16″, bagved 10,2×16,5” hele vejen med 4” ydre kanter bag, 3,5” ydre kanter foran. Dæk: Kumho Ecsta HS51 185/50-16 og 205/45-16.

Karrosseriombygning:
Karossen er der ikke ændret noget ved udvendigt. Batterikasse flyttet om i bagagerummet og motorrum cleanet en smule.

Lakeringen:
Grå

Kabine:
Momo trærat, 24k krydsnøgle og krom/guld donkraft i den originale kasse.

Bilstereo:
Pioneer radio, 3,25” højtalere foran, 6×9 Soundstream Tarantula bagved.

Ydelse:
227 hk, 270 Nm og 220 km/t

Tak til:
En tålmodig kæreste, og selvfølgelig de ekstra hænder, der har hjulpet mig igennem.