Et nyt læk fra en kendt insider på forummet Bimmer Post afslører, at BMW forlænger livet på den nuværende BMW M4. Benzin-modellen G82/G83 fortsætter til 2029.
Et nyt og opsigtsvækkende læk afslører nu, at BMW har tænkt sig at forlænge produktionen af M4-modellen helt frem til juni 2029.
Nyheden, der endnu ikke er officielt bekræftet, er et stærkt signal om mærkets fremtidige strategi. Nemlig at elbilerne ikke skal fylde det hele.
Det er en kendt insider der har delt oplysningerne i online-forummet Bimmer Post.
Brugeren, der går under navnet “ynguldyn”, har en lang og troværdig historik med at lække korrekte oplysninger fra interne kilder hos BMW bag sig.
Ifølge ynguldyns oplysninger vil produktionen af de nuværende 4-serie coupé (G22) og cabriolet (G23) samt de potente M4-modeller (G82/G83) fortsætte i resten af årtiet.
En truet bil-type får forlænget livet
Nyheden kommer som en stor overraskelse for mange.
To-dørs biler som coupéer og cabrioleter anses generelt for at være en uddøende race i en verden og industri domineret af SUV’er.
Der har endda tidligere været rygter om, at BMW helt ville droppe 4-serien og slå den sammen med den større 8-serie.
Men den nuværende 4-serie har vist sig at være en stor salgssucces for BMW. Og selvom især topmodellen M4 har fået enorm kritik for især sin kanin-agtige front.
I USA er 4 Serien omvendt mærkets bedst sælgende personbil og overgår endda den klassiske 3-serie i salgstal.
Elbilerne er den mest sandsynlige årsag
Beslutningen om at forlænge livet på en populær benzin-model giver god forretningsmæssig mening for BMW.
Overgangen til elbiler går langsommere end forventet, og markedet er usikkert.
Ved at beholde den nuværende 4-serie og M4 på samlebåndet på den velkendte CLAR-platform kan BMW fortsætte med at tjene penge på en populær model uden at skulle foretage store og risikable investeringer.
Det forventes, at M4-modellen vil beholde sin roste rækkesekser-motor helt frem til produktionsstoppet i 2029.
Samtidig har BMW forlængst oplyst, at deres motorer vil kunne leve op til samtlige emissionskrav i den kommende Euro 7-standard.
Den nye lækage er det seneste og mest konkrete bevis på BMW’s nuværende strategi, hvor forbrændingsmotoren spiller en central rolle.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har et bestyrelsesmedlem hos BMW med syvtommer-søm slået fast, at forbrændingsmotoren “aldrig vil forsvinde.”

