Trods markant fremgang i opladning af elbiler, lander den danske ladeoperatør Clever et historisk stort underskud på 191 millioner kroner for året 2024.
Den danske ladeoperatør Clever præsenterer et rekordstort underskud. Årsregnskabet for 2024 viser et minus på 191 millioner kroner før skat. Det store underskud kommer i en tid med ellers stor fremgang for opladning af elbiler i Danmark.
Det er en markant forværring af resultatet. Underskuddet er fordoblet sammenlignet med 2023.
Ser man på de seneste tre år, er det samlede tab for Clever tæt på 800 millioner kroner. Det rejser spørgsmål om forretningsmodellen.
Selskabets omsætning er ellers vokset med hele 69 procent i 2024. Men den store fremgang i salget ses ikke på bundlinjen.
Jo mere Clever lader til at sælge, desto flere penge taber virksomheden. Det skyldes, at omkostningerne vokser endnu hurtigere end indtægterne.
Her løber pengene ud af kassen
Bruttofortjenesten er kun steget med 25 procent. Det er kun omkring en tredjedel af stigningen i omsætningen, hvilket presser selskabets margin.
Samtidig er afskrivningerne steget markant. De er vokset med 50 procent og lander på 244 millioner kroner. Det skyldes store investeringer i nye ladestandere og infrastruktur.
Personaleomkostningerne er også steget betydeligt. Med en voksende medarbejderstab på nu 338 ansatte, er udgifterne til løn steget med 22 procent.
De samlede personaleomkostninger udgør nu 227 millioner kroner.
Heraf går 4,4 millioner kroner til aflønning af direktionen. Selskabet har for nylig afskaffet chefer og traditionelle titler.
Investeringer og fremtidsudsigter
Underskuddet kunne endda have været større. Andel-koncernen, som ejer Clever, har afholdt udgifterne til en dyr kampagne. Kampagnen skulle få flere danskere til at skifte til elbil.
Clevers strategi indebærer massive investeringer for at fastholde en stærk position på markedet. Selskabet satser på, at de store investeringer vil betale sig i fremtiden.
Lige nu er det dog en dyr forretning at drive ladenetværk i Danmark. De høje omkostninger til både drift, administration og udbygning overstiger langt indtægterne.
Fremtiden vil vise, om strategien holder, og om Clever kan vende det store underskud til et overskud.
Ladeoperatøren er dog langt fra den eneste forretning på dansk jord, der har svært ved at tjene penge. Det samme gælder for dem, der rent faktisk forsøger at bygge selve ladestanderne.
For nylig kunne Boosted fortælle, at en af Danmarks rigeste familie har trukket sig fra det konkursramte selvskab. Det samme har en af landets største bilimportører. Ingen gider nemlig investere i ladestandere. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]