Enten er det ladeudbyderne, der narrer elbil-ejere, som kører få kilometer. Eller også er det elbil-ejerne, der udnytter de andre ejere, siger chefen for ladeoperatøren EWII.
For to år siden foreslog regeringen et opgør med ladeoperatørernes såkaldte bunddeling på det danske marked.
Altså at man kan betale et fast beløb for at lade så tosset, man overhovedet vil derhjemme og ved de offentlige ladestandere.
Og et forbud er der god grund til. I hvert fald hvis man spørger direktøren hos ladeoperatøren EWII, Lars Bonderup Bjørn.
Danskere i elbiler med den slags løsninger betaler nemlig op til 70 procent for meget strømmen til elbiler.
– Jeg siger det lige igen: 50% af ALLE elbilejere med hjemmeladning betaler 70% FOR MEGET for deres ladeløsning, skriver han i et opslag på LinkedIn.
Og direktøren står ikke alene med den holdning. Forbrugerrådet Tænk siger præcis det samme. Det står også i en rapport fra Konkurrencerådet. Den rapport udkom allerede i 2023.
Der er bare ikke sket noget siden. Heller ikke selvom også den danske bilimportører, der i dag kalder sig Mobility Denmark, synes, at prisen er lige grov nok.
– Forbud mod bestemte markedsløsninger bør man generelt være meget forsigtig med. Men Konkurrencerådet ser forbuddet som nødvendigt for at skabe konkurrence på markedet.
Derfor støtter vi også et midlertidigt forbud, så forbrugerne kan få de bedste og billigste produkter, forklarer Mobility Denmarks chefkonsulent Allan Skytte Christensen.
To ud af tre nye biler kan lades op
Elbiler og plug-in hybrider udgjorde hele 66,6 procent af nyregistreringerne i april 2025. Det viser nye tal fra Mobility Denmark.
Samtidig viser opgørelsen, at der nu er over 530.000 opladelige personbiler i den samlede bilbestand.
CO₂-udledningen fra nye biler falder
Sammenlignet med marts 2020 er emissionerne fra nyregistrerede biler faldet med 62 procent. Det skyldes blandt andet, at salget af benzin- og dieselbiler er blevet presset af både nye afgifter og større udbud af elbiler hos forhandlerne.
Faktisk blev der i april i år registreret 2.465 flere elbiler end samme måned i 2020.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]